X

Ben of ken jij iemand die bezig is met duurzaamheid en 32 jaar of jonger is?

Laat ons dan weten waar jijzelf of die ander mee bezig is. Samen laten we zien dat duurzaamheid mogelijk is!
 
geef op & tip ons
vivian elion

Vivian Elion maakt impact met Moyee Coffee

Een gezellige boel is het bij Moyee Coffee. In een oude glasvezelfabriek vlakbij Amsterdam Sloterdijk maak ik kennis met Vivian Elion. Het kantoor is een wirwar van verschillende ruimtes, gangen en trappetjes. We lopen door grote hallen, langs een rode truck, verschillende creatief ogende koffiestations en ruimtes waar koffie wordt gebrand. We nemen plaats in een grote hal en zetten een kopje versie koffie. Vivian is Impact Officer bij Moyee Coffee en staat dit jaar in de Duurzame Jonge 100.
 
Impact Officer, wat is dat?
“Haha, duurde voor mij zelf ook even voordat ik precies wist wat ik nou doe. Het is een functie die constant in ontwikkeling is. Maar kortgezegd: ik vertaal de impact die we maken in het land van herkomst naar commercieel gebruik. Zo zorg ik dat er altijd een verhaal is voor onze klanten, zodat ze kunnen begrijpen wat we doen. We doen zo veel, en willen graag dat onze klanten daarover weten.
En daarnaast ben ik erg gefocust op duurzame ontwikkelingen in de koffiesector. Daarin ben ik een soort adviseur naar Guido, de oprichter van Moyee. Ik houd een brede scope van wat er gaan de is in de koffiemarkt en als ik iets zie wat me interessant lijkt dan ga ik er zelf mee verder”.
 
Moyee staat vooral bekend om de manier waarop ze met hun koffieboeren omgaan. Ze werken daarvoor samen met de stichting FairChain, dat net als Moyee Coffee opgericht is door Guido van Staveren van Dijk. FairChain gaat verder dan Fairtrade. Niet alleen krijgen boeren een betere prijs voor hun bonen, ook laten ze de koffiebonen branden in het land van herkomst. Dat is namelijk waar de meeste waarde wordt toegevoegd. Op die manier houden boeren een stuk meer over. Ook investeert Moyee in het koffieproducerende land, voornamelijk in Ethiopië en Kenia. Zo worden boeren steeds beter in staat om zelf waarde toe te voegen en kwaliteit te verhogen, en werken Fairchain en Moyee samen met boeren aan een leefbaar inkomen.
 
Moyee maakt veel impact op het gebied van sociaaleconomische duurzaamheid. Maak jij in jouw functie ook stappen richting ecologische duurzaamheid?
“In 2015 maakten we ons eerste impact rapport en daar was de environmental pillar, of moonshot zoals wij die noemen, nog onder constructie. Ik probeer nu inderdaad verder te kijken dan de sociaaleconomische impact. En dat is vooral omdat ik merk dat klanten daar behoefte aan hebben. Want die ecologische impact kun je hier in Nederland zien. Terwijl die sociaaleconomische impact plaatsvindt in Kenia en Ethiopië. Vooral grote bedrijven vinden het moeilijk zich daarmee te identificeren. Daarom worden wij soms over het hoofd gezien.
Als bedrijven op zoek gaan naar een koffieleverancier, dan willen zij vanuit de CSR strategie bepaalde dingen zien. Omdat wij zo gefocust zijn op impact in het land van herkomst, vergeten we soms wat we kunnen aanbieden op het gebied van impact hier. Maar uiteindelijk heeft alles wat ik doe te maken met impact. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een project waarbij we een miljoen bomen gaan planten. Dat doen we omdat we zien dat klimaatverandering enorm grote invloed gaat hebben op de koffieboeren”.
 

“Het maakt veel uit met wie je het over impact hebt.”

 
Is dat een verhaal  wat je aan je publiek kunt vertellen? Dat klimaatverandering uiteindelijk ook veel impact gaat hebben op koffieboeren, en dus ook op jouw kopje koffie?
“Nou, dat ligt een beetje aan het publiek, sommige mensen zullen dat wel begrijpen. Maar als je kijkt naar een grotere corporate, dan willen zij soms gewoon een producent die 0% uitstoot kan bieden. Of een nummertje dat ergens positief is. Maar er wordt niet veel gevraagd naar wat dat dan betekent voor het land van herkomst, of hoe iets wordt gemeten. Het maakt veel uit met wie je het over impact hebt.
Moyee is opgezet als een consumentenbedrijf. Dit met the power of the crowd in gedachten. Gedrags- en systeemverandering is ons doel, en wat dat betreft kun je je beter op consumenten richter. Dan heb je directer contact en ben je zichtbaarder. Daarmee is het belangrijkste van Moyee is denk ik wel om mensen mee te nemen in ons verhaal. Want om wereldwijde ongelijkheid te veranderen en het systeem te veranderen moet de consument echt andere keuzes gaan maken. Maar we zijn gegroeid op B2B-verkopen, wat inhoudt dat we veel aan kantoren en horeca leveren. Door Corona zijn we nog actiever gaan inzetten op consumenten. Het is super om te zien dat we nu sterk zijn in het B2B én B2C kanaal.”
 
Klopt het dat er een trend is voor koffieproducenten om steeds eerlijker te produceren?
“Ja, zeker. Wij zien dat ook, heel erg. Aan de ene kant is dat heel goed denk ik. Want als je werkt naar verbetering in een hele keten dan wil je natuurlijk ook zo veel mogelijk mensen mee hebben. We zien dat niet als een bedreiging, eerder als compliment en als iets essentieels.
Aan de andere kant is het moeilijk te onderscheiden welk bedrijf en welke intenties nou vanuit de juiste ideologie zijn opgezet, en welke bedrijven het meer als marketingverhaal meer consumenten naar zich toe trekken. Wij zijn al vanaf 2013 bezig: met samenwerking met de boeren, het ontwikkelen van een leefbaar inkomen, werken vanuit Ethiopië en vanuit daar onze kennis verbreden, in plaats van vanuit hier daarnaartoe zenden. Dat maakt het moeilijk niet kritisch te worden naar koffiebedrijven die het nu proberen te doen. We zien dat wij al behoorlijk wat learnings hebben ontwikkeld die anderen nu nog aan het uitproberen zijn.
Zo’n 15 miljoen koffieboeren leven onder de armoedegrens. Ze moeten rondkomen van minder dan 2 dollar per dag. Als koffieboeren in een 7-koppig gezin wonen, zullen zij meehelpende kinderen wellicht niet zien als ‘kinderarbeid’. Deze families hebben die handen nodig om rond te komen op een halve hectare grond. Om impact te maken moeten koffiebedrijven kijken naar de kern van het probleem; economische ongelijkheid. Als we alleen werken vanuit onze Westerse aannames, ontstaat en kloof tussen wat we doen en wat nodig is.”
 
Waar staan jullie nu met leefbaar inkomen?
“We zijn heel goed op weg, maar we zijn er nog niet. We realiseren ons steeds vaker dat het om meer gaat dan alleen opbrengsten halen uit koffie: ook goede infrastructuur, transportmogelijkheden, van alles. We zijn nu 5 jaar onderweg met het programma. Dat heeft al wat conclusies opgeleverd, dingen die we anders moeten doen omdat er behoefte aan is. Zo zijn we in ons nieuwe impact framework begonnen met een living income differential die 1,50 investeert in de lokale boerengemeenschap. Dat kan in de vorm van training, materiaal of bijvoorbeeld nieuwe koffieplantjes. Zo proberen we elk jaar samen met de boeren te bepalen waar de investering nodig is door permanent met ze in gesprek te blijven. Uiteindelijk is het doel dat de premie op de koffiebonen wordt verhoogd, en de investeringen verlaagd. Dan kunnen koffieboeren zelf die investeringen doen, hun eigen farm onderhouden en opbrengsten en kwaliteiten verhogen.”
 
In jouw profiel op dj100.nl staat dat je bezig bent met circulariteit. Hoe doe je dat, circulariteit binnen een koffiebedrijf?
Zeker vorig jaar ben ik daar veel mee bezig geweest. Het begon ermee dat ik vond dat we iets moesten doen met koffiedik, maar niet wist wat. Zo kwam ik in gesprek met mensen die oesterzwammen kweken op koffiedik. Maar toen kwam ik ook op vette projecten van CaffeInk, die inkt maken van koffiedik, en ging ik door een bedrijf dat Arabische gom maakt van de pulp die overblijft van de bes. Héél vet. Elke week ontdekte ik nieuwe initiatieven, tot bij mij een belletje ging rinkelen: volgens mij kun je een heel circulair koffieconcept bouwen om die boon!
Je kan van elke stap van het koffieproductie-proces  het afval proberen te reduceren door het te gebruiken als grondstof voor iets anders. En zo kun je die grondstof gebruiken als resource die bijdraagt aan het leefbaar inkomen van de koffieboer. De schil is inkt, de pulp is pectine. Het water kun je gebruiken voor energievoorziening, en de vliesjes van de boon worden cascadethee. En de boon, die zorgt voor  heerlijke specialty koffie waar wij in Nederland van kunnen genieten!”
 
Dat is een plan in wording?
“Ja, het heeft nogal wat voeten in de aarde. Bijvoorbeeld voor het verwerken van de pectine zouden we een speciale oven moeten plaatsen om de schillen te drogen. Omdat we dat in Ethiopië zouden willen doen (om ook daar de waarde toe te voegen), moeten we die ook daarnaartoe verschepen. Dat hebben we geprobeerd, toen ging de oven kapot.. En dan heb je eigenlijk al een heel jaar verspild. Want er is per jaar maar 1 oogst. En die pulp moet binnen 2 dagen gedroogd worden.
Dus je begrijpt, dit plan heeft nogal wat haken en ogen. Maar het concept ligt en het is iets wat we hopelijk in de komende jaren nog kunnen ontwikkelen. Het is iets groters dan even je koffiedik inzamelen en naar een verwerker brengen. Maar bij de Mizanfarm zijn we daar dus wel mee bezig.”
 
Mizanfarm is een project van FairChain. Op deze 250 hectare grond worden alle lessen van de afgelopen vijf jaar toegepast om het stuk land om te toveren tot een ware model-farm. Door te experimenteren met radicale innovaties wil FairChain verandering teweegbrengen en de nabij gelegen boeren ondersteunen in hun weg naar een leefbaar inkomen.

Die farm wordt een soort van perfecte koffie-omgeving!
“Ja dat wordt echt heel interessant denk ik. We hopen daar een blueprint uit te halen die je bij wijze van spreken kunt neerleggen voor regenerative farming en het creëren van een leefbaar inkomen voor boeren. Zo brengen we duurzaamheid en community samen.
 

 

“Blijkbaar zit er een soort van trigger voor ons jonge mensen: als een 93-jarige man het zegt zal het wel niet goed zitten.”

 
Was jij altijd al bezig met duurzaamheid?
“Ik probeer altijd te bedenken hoe dat is ontstaan want.. Ik heb het niet echt meegekregen in mijn opvoeding. Maar ik denk wel dat ik altijd al heel erg bezig ben geweest met de hele wereld om mij heen überhaupt. Maar toen ik op de hotelschool een vak volgde over responsible business viel echt het kwartje. Toen leerde ik dat je geld niet hoeft in te zetten als doel, maar kunt gebruiken als middel om verantwoordelijkheid te nemen. Tijdens dat vak kreeg ik Moyee te zien, Mudjeans, alle B corps, en toen dacht ik wel echt meteen: oké ik ga nooit voor een bedrijf werken dat niet bezig is met duurzaamheid.”
 
Denk jij dat het belangrijk is dat júist jonge mensen zich met onderwerpen als duurzaamheid bezig houden?
“Zeker. Maar ik moet zeggen David Attenborough mij wel een beetje aan het denken heeft gezet. Als iedereen het opeens – na de release van zijn laatste documentaire –  belangrijk vindt zich bezig te houden met duurzame consumptie door het kijken naar een 93-jarige man.. Misschien moeten we niet alleen maar de stem aan de jonge generatie geven, maar ook aan de oude generatie. Want blijkbaar zit er een soort van trigger voor ons jonge mensen: als een 93-jarige man het zegt zal het wel niet goed zitten. Dat heeft me wel echt aan het denken gezet.”
 
Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?
“Bij Moyee wil ik heel graag het circulaire koffieconcept verder uitwerken. Omdat dit echt impact maakt, niet alleen voor ons maar ook voor de boeren waar we mee werken. Het ligt niet in mijn handen, maar ik zou wel graag mijn steentje bijdragen.
Daarnaast ben ik bezig met de master Global Business & Sustainability. Die wil ik graag afmaken. Ik leer tijdens die master zoveel over Moyee en waarom we dingen doen zoals we doen. Het sluit perfect op elkaar aan. Ik begrijp waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, en waarom we niet zomaar iets met koffiedik doen. Omdat we het alleen doen als het iets bijdraagt.
Op de lange termijn hoop ik vanuit die systeemverandering bedrijven te kunnen begeleiden.”
 
 
Kijk voor meer informatie over Moyee Coffee en om zo’n lekker kopje specialty koffie te kopen www.moyeecoffee.com/