X

Ben of ken jij iemand die bezig is met duurzaamheid en 32 jaar of jonger is?

Laat ons dan weten waar jijzelf of die ander mee bezig is. Samen laten we zien dat duurzaamheid mogelijk is!
 
geef op & tip ons
WhatsApp Image 2018-06-29 at 15.12.17

Terugblik – sessie 29 juni

Op vrijdag 29 juni kwamen we met elkaar samen bij het Ministerie van IenW in Den Haag. Jullie hebben volop tips uitgewisseld en ervaringen gedeeld over hoe je jouw verhaal nog meer en beter kunt vertellen. Aan de hand van een (personal) branding model werden jullie meegenomen in het aanscherpen van jullie verhalen. De organisatie en partners van de DJ100 deelden tips en communicatiemogelijkheden. Daarna gingen we in een creatieve brainstormsessie met elkaar bedenken hoe de verhalen nog meer en beter naar buiten kunnen. En natuurlijk werd er volop genetwerkt!
 
De tips en mogelijkheden die de organisatie en partners tijden de sessie hebben gedeeld, vind je hieronder op een rijtje. Maar eerst een aantal mooie acties op een rijtje die (spontaan) zijn aangeboden tijdens de bijeenkomst.
 

(Spontante) acties: kortingscodes + voucher

Mede DJ100’ers en partners deden jou tijdens de communicatietraining een mooi (spontaan) aanbod:

* DJ100’er Ceriel Lucker van Circular ClockWorks biedt jou ook 10% korting op een circulair horloge met de kortingscode: DJ100
* DJ100’er Bastiaan Tolhuijs van Tolhuijs Design biedt jou ook 10% korting op zijn collectie met kortingscode: DJ100
* Partner Circl biedt jou als DJ100’er de mogelijkheid om gratis eenmalig een ruimte in hun circulaire broedplaats te gebruiken. Download hier de voucher!
* En heb je dan een moderator of training nodig tijdens de sessie die je gratis bij Circl mag organiseren? Dagvoorzitter Erwin van Aken biedt aan één van de DJ100’ers, die gebruik maakt van de voucher van Circl, aan om tijdens de bijeenkomst te modereren of trainen.
Interesse? Mail de datum en jouw idee voor jouw bijeenkomst bij Circl vóór 31 augustus naar info@dj100.nl om kans te maken!

 

Organisatie en partners: tips en mogelijkheden

De tips en mogelijkheden die de organisatie en partners tijden de sessie hebben gedeeld, vind je hieronder op een rijtje.
 
DJ100 organisatie

Marieke Jacobs, projectmanager DJ100
info@dj100.nl
 
Tip

* Door jezelf actief uit te dragen als DJ100’er, gaan er deuren voor je open en wordt er nog meer naar je geluisterd. Mensen zijn nou eenmaal benieuwd wat jij als duurzame jongere te vertellen hebt. Onze tip is dus: laat zien dat je een DJ100’er bent, zowel offline (door het dragen van je prachtige DJ100-ring 😉 ) of online. Zo kun je je plek in de lijst ook toevoegen aan je LinkedIn-profiel of in een post uitdragen dat jij één van de 100 bent. Als je ons tagt op LinkedIn, Facebook en Twitter, dan zullen wij je bericht liken, delen en retweeten waar mogelijk!
 
Mogelijkheid

* We bieden jou als DJ100’er het hele jaar lang een podium. Zowel door jouw profiel op de DJ100-website, als op onze social media kanalen. Daar zetten we namelijk geregeld een DJ100’er extra in de spotlight. Dus heb jij een crowdfundingcampagne die wel wat extra aandacht kan gebruiken, ga je een nieuw product lanceren of heb je iets anders wat de rest van Nederland moet weten? Laat het ons weten, want we helpen je graag verder om op onze kanalen de boodschap te delen!

 

Zie je andere mogelijkheden om de verhalen van de DJ100’ers nog verder te vertellen? We horen graag jouw ideeën!

 

Ministerie IenW
Tobias Wolters, beleidsadviseur Circulaire Economie
tobias.wolters@minienm.nl

 
Het is mogelijk om bij de communicatie vanuit de Rijksoverheid aan te sluiten. Wat levert dat op? Een hoop publiciteit, zoals bijv. een plek in de showcase van Holland Circular Hotspot die wordt gebruikt om internationale aangelegenheden als internationale missies en bezoeken van delegaties.
 
Tips
Om bij communicatie vanuit de Rijksoverheid aan te sluiten, zijn een aantal zaken van belang:

* Koppel je initiatief aan de beleidsthema’s die in de politiek spelen (bijv. circulaire economie, Klimaatakkoord, klimaatadaptatie, duurzame mobiliteit). Probeer je initiatief te presenteren als onderdeel/oplossing van het huidige politieke debat voor dat onderwerp.

* Zorg dat je een goed verhaal hebt, maak het meetbaar (facts & figures).

* Hoeveel tonnen CO2 worden gereduceerd? Hoeveel banen levert het op? Zit er een solide business case achter?

* Probeer het zo te “framen” dat het ook aanslaat bij een breder publiek dan alleen het “duurzaamheids-publiek”.

* Zorg voor een goed netwerk bij beleidsmakers, zowel bij Rijk als lokale overheden. En ook bij organisaties zoals MVO Nederland of het Groene Brein.
 

Mogelijkheden

Voor onze communicatie en beleidsstukken zijn we altijd op zoek naar mooie voorbeelden. Er zijn daarnaast verschillende kanalen:

* Corporate kanalen van IenW (twitter, facebook, etc.)

* Duurzame Dinsdag (het koffertje!)

* Op de website circulairondernemen.nl is plek voor allerlei best practices

* Publicaties zoals het boekje van Holland Circular Hotspot met mooie voorbeelden: https://hollandcircularhotspot.nl/en/showcases/

* We organiseren jaarlijks een Circular Award (dit jaar op 15 januari uitgereikt door de staatssecretaris van IenW aan Closing the Loop)

 

MaatschapWij
Nadine Maarhuis, multimedia journalist & editor
mailto:nadine@maatschapwij.nu

 

De afgelopen twee jaar heb ik meer dan 100 maatschappijvernieuwers en betekenisvolle ondernemers geïnterviewd en hun verhalen in woord en beeld vastgelegd. Vooral tijdens het schrijven van mijn boek heb ik een aantal mooie lessen geleerd over wat werkt en wat niet als het gaat om het vertellen van je verhaal als duurzame ondernemer/ initiatiefnemer.

 

Tips

* Duurzaamheid wordt door veel mensen geassocieerd met ‘iets dat moet’. Want: er zijn allerlei problemen, en we kunnen niet anders dan dingen veranderen en de zaken radicaal anders aanpakken – want anders zit de zee straks voller met plastic dan vis, en loopt de klimaatontwrichting totaal uit de hand. Natuurlijk is dit het geval, maar als je als duurzame topper mensen wil enthousiasmeren voor hetgeen dat jij doet kun je beter focussen op de kansen, in plaats van op de problemen. Oftewel: je kunt in je verhaal beter focussen op het feit dat jij constructief bouwt aan de oplossing, in plaats van dat je ageert tegen de problemen. Oftewel: benadruk dat je een gat in de maatschappij hebt gevonden, dat de manier waarop jij de zaken aanpakt niet alleen beter voor de aarde, maar ook zoveel logischer, leuker, etc. etc. is.

* De tweede les is: wees eerlijk. Het op poten zetten van een initiatief of bedrijf dat duurzaam is, is moeilijker dan het starten van een onderneming die ‘alleen maar geld verdiend’. Je bent immers bezig om een ongebaand pad te betreden, en nieuwe oplossingen en wegen te creëren. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Deel dit ook vooral met de buitenwereld. Spreek uit waar je hulp nodig hebt, laat zien welke steken je nog laat vallen. Zo wordt je als bedrijf/ initiatief niet alleen geloofwaardiger, maar maak je het voor mensen ook mogelijk om je de hand te reiken, en je verder te helpen met hetgeen waar je niet uitkomt.

* Heb het hart op de tong: de verhalen die het meest aanspreken, zijn persoonlijke verhalen, waarin iemand zijn of haar hart laat spreken. Natuurlijk is het fijn en belangrijk als je jouw duurzame missie met feiten en cijfers kunt onderbouwen. Maar uiteindelijk zijn de verhalen waar de meeste mensen écht op aangaan persoonlijke ‘hart’-verhalen. Dus stel jezelf kwetsbaar op, vertel waarom een bepaald issue jou zo aan het hart gaat, wees niet bang om je emoties te laten zien én om daadwerkelijk te zeggen waar het volgens jou op staat. Oftewel: denk niet te lang na over wat je beter wel of niet zou moeten zeggen, maar laat je hart spreken.