Rick Baggermans

Rick-Baggermans

Rick Baggermans is 30 jaar oud en Mede-oprichter en specialist gedragsverandering

Thema

Duurzame energie en energiebesparing

Initiatief

Als specialist gedragsverandering en nudging bij Maverick adviseer ik organisaties over het stimuleren van duurzaam gedrag. Daarnaast zet ik pilots op om te achterhalen hoe grote groepen mensen met kleine aanpassingen aangezet kunnen worden tot verduurzaming. En dat is nodig. Want of het nou gaat om de energietransitie, afvalscheiding of anders reizen, gedrag speelt overal een rol. De focus bij verduurzaming ligt echter nog teveel op technologische ontwikkeling. Maar we kunnen nu al ontzettend veel doen door gedrag te veranderen. Het voordeel hiervan is dat mensen direct duurzamer gaan leven, tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat er in de toekomst minder geïnnoveerd hoeft te worden om in onze levensbehoeften te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie in huis. Het gaat een hele kluif worden om alle energie die wij nodig hebben duurzaam op te wekken. In plaats daarvan kunnen we ook mensen stimuleren om eerst hun huizen beter te isoleren en zuiniger om te gaan met energie. De vraag is alleen hoe krijg je die mensen zo ver? Dat lukt niet met informatie of bewustwording. Wel door in te spelen op de onbewuste totstandkoming van gedrag. Immers komt 90% van ons gedrag onbewust tot stand. En dat is precies waar ik elke dag mee bezig ben. Mensen onbewust een stapje in de goede richting laten zetten. Totdat al deze kleine stapjes de grote stap voorwaarts wordt die wij nodig hebben.

Doel

De afgelopen jaren heb ik bij Maverick meerdere verduurzamingsprojecten opgezet. De filosofie van Maverick hierbij is dat de oplossing gemakkelijk in gebruik, niet te duur en gemakkelijk opschaalbaar moet zijn. Zo ontwikkel je niet één oplossing, maar een oplossing voor heel Nederland.
Een voorbeeld hiervan is de sticker die wij ontwikkelde voor een ministerie om de afvalscheiding intern te verbeteren. Resultaat? 33% betere plastic scheiding.
Met Maverick heb ik ook het aantal filerijders teruggedrongen op de A2. Uiteindelijk bleef ruim 80% van de deelnemers ook na het project nog uit de file.
Ook wisten wij in een groot stadspark zwerfafval met 66% te reduceren door de omgeving minimaal aan te passen.
Recent richt Maverick zich vooral op de menselijke kant bij energietransitie. Uit onze eerste onderzoeken blijkt dat gedrag een cruciale rol speelt. Ook blijkt dat er al jaren verkeerd wordt ingespeeld op het stimuleren van mensen om te verduurzamen. Gelukkig liggen er ook kansen. Daar gaan wij mee aan de slag om zo de energietransitie tot een succes te maken!

Actief bij

Maverick

Rol binnen initiatief

Bij Maverick is het mijn rol om organisaties te helpen om hun duurzaamheidsambities te realiseren door het gedrag van grote groepen mensen te veranderen. Daarvoor moeten ze eerst geënthousiasmeerd (en soms nog een beetje overtuigd) worden over de mogelijkheden van gedragsverandering en nudging. Het leukste vind ik om te bedenken hoe wij mensen gaan stimuleren om duurzaam gedrag te vertonen én hoe wij dit gedrag kunnen meten tijdens de pilot.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

http://www.maverickgedrag.nl