Ricco Fiorito

03.10.2020. Warszawa Konferencja wirtualna  Circular Week fot. Piotr Molęcki

Ricco Fiorito is 32 jaar oud en Commercial Circular Director

Thema

Design technologie en innovatie

Initiatief

Als Commercieel Circulair Directeur bij CooLoo zet ik mij in om de design-, interieur en mobielindustrie te veranderen en verduurzamen door het ontwikkelen, produceren en toepassen van circulaire producten en diensten op basis van afvalmaterialen, circulaire principes en business modellen.

Met het CooLoo team, onze partners en mijn netwerk investeren wij constant in deze duurzame ontwikkelingen met de vraag
"Hoe kan je op een efficiëntere manier lokaal producten maken van lokale materialen en reststromen?".

Geen materialen en producten de hele wereld over verslepen met productie in lage loon landen en slechte arbeidsomstandigheden.
Geen kwalitatief goede producten weg gooien omdat de buitenkant misschien versleten is óf de kleur niet meer in de mode.
Maar door slimme technologische innovatie lokale productie weer lonend maken. Afvalstromen uit Nederland zoals leerafval, wijnkurken of recyclede jeans gebruiken als duurzame finishing.
En producten zo produceren en ontwikkelen dat ze eindeloos gerepareerd en refurbished kunnen worden.

Wij richten interieurprojecten in met hoogwaardige toepassing van afvalmaterialen, lease (tuin)meubelsets die lokaal te onderhouden zijn en wij geven gebruikte producten een tweede leven door het toepassen van restmaterialen als nieuwe bekleding, zonder dat er iets weg gegooid hoeft te worden. Per jaar verwerken wij zo duizenden kilo's afval tot hoogwaardig producten. Én deze producten zijn weer her te gebruiken, repareren én refurbishen.
Bij het dakterras van ASML hebben wij de eerste terrasmeubels van recycled kurk geplaatst die elk jaar onderhoud krijgen. Zo blijven deze producten jarenlang van de allerhoogste kwaliteit en zien ze er elk seizoen weer uit zoals nieuw. Voor het nieuwe kantoor van Red Bull heeft CooLoo honderden kilo's afvalmateriaal toegepast om innovatieve en esthetische objecten te maken die passen bij het nieuwe werken.
En tijdens Dutch Design Week heeft de Ameba fauteuil GIO Erkenning in ontvangst mogen nemen.

Naast oplossingen voor reststromen zoals leer en kurk hebben zijn er nieuwe materialen ontwikkeld op basis van recycled jeans, perzikpitten, linoleum vloeren, tennisballen en rubber.

Waar vele mensen spreken, zijn wij aan het ontwikkelen en maken. Door samenwerkingen op te zetten en de circulaire boodschap in kunst en design te vertellen. Duurzaam is mooi!

Doel

In de komende jaren hebben wij het doel om tienduizenden kilo's afval tot hoogwaardige en circulaire producten te maken met onze technieken en materialen. Tijdens de Salone del Mobile (Milaan Design Week) in september vertellen wij het verhaal over hoe kunst, design en duurzaamheid samen kunnen komen. Met een collectief Nederlandse ontwerpers en bedrijven wordt onder de noemer CooLoo Circular Canopy het Nederlandse circulaire duurzame design internationaal op de kaart gezet tijdens de Mastely presentatie.
Hiermee wordt het een duurzaam verhaal vertelt en willen wij de CooLoo technieken en circulaire mogelijkheden internationaal promoten. Zodat lokale afvalstromen over ter wereld op hoogwaardige manier toegepast kunnen worden ten behoeve van lokale productie en circulaire economie.

Actief bij

CooLoo

Rol binnen initiatief

Samen met uitvinder Leo Schraven heb ik de duurzame en circulaire visie van CooLoo ontwikkeld. Zijn we partnerschappen en afvalmaterialen in de markt gaan zoeken, vinden en toepassen.
De storytelling over hoe we anders moeten kijken naar productie, materiaalverbruik en een circulaire economie.
En natuurlijk niet te vergeten met klanten, ontwerpers en partners duurzame producten ontwikkeld, ontworpen en in de markt gezet en hopelijk andere geïnspireerd om mee over te schakelen naar een circulaire design economie.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://cooloo.nl/