Remy Heijer

profielfoto

Remy Heijer is 29 jaar oud en Projectmanager

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

INSIDE/INSIDE is hét centrale online platform waar objectief inzichtelijk wordt hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is. Gebruikers zoals interieurarchitecten, facilitair medewerkers, ontwikkelaars en consumenten selecteren interieurproducten en materialen. Vervolgens kunnen zij detailinformatie lezen én betrouwbare data over de milieu- en gezondheidsimpact inzien en vergelijken.
De gebruiker selecteert de aantallen of m2 producten en materialen en voegt dit toe aan de projectberekening. Vervolgens kan er worden “afgerekend” op milieu impact. In één overzicht is te zien welke impact het interieur heeft en door welke onderdelen dit wordt beïnvloed.
Gebruikers besparen hiermee tijd en geld, omdat het verzamelen van informatie een stuk eenvoudiger wordt. Daarnaast hebben zij toegang tot betrouwbare informatie die onafhankelijk getoetst is. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.
Leveranciers en producenten in de interieurbranche laten hun producten en/of materialen certificeren door middel van een Levenscyclusanalyse (LCA). De uitkomst wordt vervolgens in een database geplaatst waardoor een objectieve vergelijking gemaakt kan worden tussen verschillende interieurmaterialen en -producten.
Hierdoor is het mogelijk om: objectieve vergelijking te maken tussen geselecteerde producten en materialen. Getoetste duurzaamheid onafhankelijk weer te geven en daarmee gefundeerd duurzame keuzes te maken.

Doel

Het afgelopen jaar is INSIDE/INSIDE gelanceerd en heb ik al meer dan 20 producenten aangetrokken die hun producten en productieproces hebben geanalyseerd op duurzaamheid en daardoor daadwerkelijk verduurzamen. Door inzicht te geven in producten en materialen kunnen niet alleen betere keuzes gemaakt worden maar worden partijen ook gestimuleerd om kritisch naar hun productieproces te kijken en deze te verbeteren.
Daarnaast ben ik constant aan het praten met interieurarchitecten, de overheid en inkopers om hen te informeren over de impact van hun keuzes bij de aanschaf van een nieuw interieur. Door hen daar bij de ondersteunen wordt het eenvoudiger om betere keuzes te maken en veroorzaken we een omslag in de interieurbranche. Inmiddels zijn ook de eerste partijen bezig om daadwerkelijk hun interieur te realiseren gebaseerd op INSIDE/INSIDE. Waardoor producenten die geen duurzame visie of productie hebben realiseren dat ze de boot gaan missen als ze hier niet actief aandacht aan gaan besteden. Door op de bekende vakbeurzen en evenementen te spreken wordt de aandacht voor duurzame interieurs en INSIDE/INSIDE groter. Door dit op één openbaar platform te faciliteren op een toegankelijke

Actief bij

Dutch Green Building Council | INSIDE/INSIDE

Rol binnen initiatief

Als projectmanager van INSIDE/INSIDE heb ik aan de voet gestaan van de ontwikkeling van het platform. Tijdens mijn werkzaamheden in de interieurbranche ben ik de zoektocht naar duurzame materialen en producten begonnen. Tevergeefs, totdat ik in contact kwam met DGBC en de overstap heb gemaakt om een oplossing te bieden voor de gehele branche. Inmiddels heb ik al veel partijen overtuigd om de impact van hun producten inzichtelijk te maken en ook te publiceren. Daarnaast heb ik al veel interieurarchitecten maar ook bedrijven en de overheid overtuigd om duurzaamheid in het interieur als harde factor in het ontwerp- en inkoopproces mee te nemen. Ook heb ik van INSIDE/INSIDE een netwerk gemaakt van producenten, gebruikers en adviseurs die allen duurzame ambities hebben. Door dit netwerk kunnen

Vanuit welke rol

Young professional

Website

https://www.insideinside.nl/