FINAL HEADER FAIRF

Verandering kopen met ‘groene’ verf

Video – Om te laten zien dat duurzaamheid mogelijk is, zetten we samen met MaatschapWij en BrightVibes een aantal DJ100’ers en hun verhaal in de spotlight met een videoportret. Dit keer vertelt DJ100’er Laurens van Dort zijn verhaal over Fairf.

 

Met Fairf ontketent Laurens van Dort een duurzame revolutie

We eten vaker plantaardig, kopen duurzame kleding en vliegen steeds minder. Tegelijkertijd smeren we nog steeds giftige verf op onze muren. Om dit voor eens en voor altijd te veranderen startte Laurens van Dort het duurzame verf-merk Fairf.

 
Na het winnen van een crowdfunding-wedstrijd zet Laurens samen met een groep studenten in een Braziliaanse favela een Color Academy op om duurzame kleuren te maken voor lokale kunstprojecten. Eenmaal weer thuis vraagt hij zich af hoe de Nederlandse verfmarkt eigenlijk in elkaar steekt. “Ik kwam er al snel achter dat de markt uit een paar grote spelers bestaat die absoluut geen duurzame producten verkopen”, vertelt Laurens. “De binder – het belangrijkste ingrediënt van de verf die ervoor zorgt dat het pigment aan je muur blijft zitten – wordt bij reguliere verf van fossiele grondstoffen gemaakt. Gezien de omvang van de verfmarkt heeft dit een enorme negatieve impact op de aarde.”

 
Planeet-vriendelijk alternatief
Om dit probleem te tackelen richt Laurens het duurzame verfbedrijf Fairf op. “We willen een fossielvrij en planeet-vriendelijk alternatief bieden. Daarom maken we gebruiken van een plantaardige binder, die we van reststromen uit de hout- en gewas-verwerkende industrie maken.”

 

Gezonder
Ook voor mensen is de verf van Fairf een stuk gezonder. Vanwege toxische toevoegingen zoals oplosmiddelen is reguliere verf zowel tijdens het schilderen als wanneer het eenmaal op je muur zit slecht voor je gezondheid. Laurens: “Fairf is verf op waterbasis, zonder oplosmiddelen of schadelijke toevoegingen. Hierdoor kun je in een pas ‘gefairft’ huis zorgeloos diep inademen.”

 

Duurzaam van A tot Z
Als betekenisvolle ondernemer wil Laurens laten zien dat het anders kan. Dus richt hij zijn duurzame pijlen niet alleen op het eindproduct, maar op de hele keten. “We produceren Fairf gewoon in Nederland. De stroom voor de productie wekken we zelf op met zonnepanelen en onze pakketjes worden in steden door Fietskoeriers.nl met de fiets bezorgd. Daarnaast gebruiken we zo min mogelijk plastic en proberen we afval te voorkomen. Zo geven we verfpotten die net niet de juiste kleur hebben via Instagram als adoptie-kleuren weg.”

 

 

Colour Academy
Een deel van de winst van Fairf gaat naar de stichting Fairf Charity Projects, waarmee de onderneming het Braziliaanse project ondersteunt waar het ooit allemaal mee begon. Laurens: “Het is mijn droom om ieder jaar ergens anders een Colour Academy op te zetten om zo kennis over duurzame verf over te dragen en de wereld kleur te geven daar waar het ’t hardst nodig is.”

 

Doorgroeien
Voor de komende jaren heeft Laurens een duidelijk doel: doorgroeien. “In de afgelopen tweeënhalf jaar hebben we meer dan 10.000 liter verf verkocht aan consumenten en bedrijven. Dat klinkt misschien als veel, maar het percentage duurzame verf in Nederland is kleiner dan één procent”, vertelt Laurens. “Het zou fantastisch zijn als Fairf samen met alle andere duurzame verfmerken de komende jaren vijf procent van de markt zou kunnen veroveren. Samen kunnen we ervoor zorgen dat duurzame verf de nieuwe norm wordt.”

 

Koop de verandering
Om zoveel mogelijk mensen te inspireren om voortaan voor duurzame verf te kiezen zijn er overal in Nederland zogenaamde fairfspots te vinden: plekken waar mensen de kleuren in het echt kunnen bekijken. Laurens: “Van kledingwinkels tot koffiezaken: samen met tientallen andere duurzame en sociale ondernemers proberen we mensen hun duurzame bewustzijn te vergroten. We willen mensen aanmoedigen om kritischer te worden; niet alleen naar de verfmarkt, maar naar alle industrieën. Want we kunnen wel wachten op regelgeving vanuit de overheid, maar als we met z’n allen voor duurzame alternatieven kiezen, kunnen we de transitie naar een nieuwe economie enorm versnellen.”

 

Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk het verhaal van duurzame ondernemer Nikki Spil, die met haar zeewierboerderij tegen klimaatverandering strijdt.

 

Dit verhaal maakten we samen met MaatschapWij & BrightVibes. Video & tekst door: Nadine Maarhuis