Duurzame consumptie en productie

Nominatie Karl Beerenfenger

Naam: Karl Beerenfenger
Leeftijd: 28
Is: Matchmaker, Nudge Nederland
 
Categorie: Duurzame consumptie en productie
Activiteit: “Once our personal connection to what is wrong becomes clear, then we have to choose : we can go on as before, recognizing our dishonesty and living with it the best we can, or we begin the effort to change the way we think and live.”
 
Nog geen jaar geleden heeft Karl voor verandering gekozen. Nu werkt hij fulltime bij Nudge aan de bevordering van de verduurzaming in de Nederlandse samenleving op het gebied van economische, ecologische en sociale duurzaamheid. Dit doet hij, als Matchmaker, door mensen, initiatieven en organisaties te verbinden, te versterken en te versnellen. Daarnaast is Karl vrijwilliger bij Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en maakt hij deel uit van het team TEDx Leiden: een gemeenschap die jaarlijks evenementen organiseert over de transitie naar een veerkrachtige en duurzame samenleving: “Connecting people and ideas worth spreading”.
 
Effect: Karl’s impact bij Nudge zit met name in het verbinden van initiatieven en organisaties (met duurzame innovatieve producten/diensten) met Nudge en de Nederlandse samenleving. Bij TEDx Leiden draagt hij bij aan een sprekers programma om interessante idee├źn te verspreiden, zoals die van Dos Winkel over de dramatische veranderingen in de onderwaterwereld. Bij Greenpeace en WNF varieert zijn bijdrage. Hierbij draait het om natuurbehoud en het welzijn van de aarde.
 
Duurzaam: Een begin bij jezelf. Daar is Karl iedere dag mee bezig. Het zo duurzaam mogelijk inrichten van zijn eigen leven. Naast recyclen staat Karl regelmatig voor de volgende vraagstukken wanneer hij voedingsmiddelen, verzorgingsproducten, kleding of bijv huishoudelijke artikelen koopt. Waar komt het product vandaan? Is het product van Hollandse bodem? Wie zijn de arbeiders (boeren, mannen, vrouwen, kinderen)? Hoe wordt er omgegaan met de arbeiders? Welke effecten heeft de productie op het land, water en klimaat? Hoe wordt het product getransporteerd? Is de verpakking eco-verantwoord? etc.
 
Naast deze levensstijl en de bijbehorende activiteiten voor Karl komen grondstoffenschaarste, klimaatverandering en de economische crisis voortdurend aanbod. Een erg confronterende levensstijl in deze materialistische wereld als je
daar eenmaal voor hebt gekozen.

 
Tweet: Genomineerd #DJ100: @KarlBeeren “Start where you are, use what you have, do what you can”
 
Meer info: https://www.nudge.nl/