Michael Luesink

Portret_MichaelLuesink_Jasper-Loeffen

Michael Luesink is 30 jaar oud en Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

In een wereld waar de bevolking zal toenemen tot 9 miljard in 2050 is voedselzekerheid een hot issue. Wat blijkt: een meer gebalanceerde consumptie van (minder) dierlijke en (meer) plantaardige eiwitten levert op alle gebieden winst. In Nederland wordt daarom al veel geïnvesteerd in imitatie-vlees, producten van insecten, zeewieren en zelfs kweekvlees. Maar zijn we de gewone boon vergeten? Deze zit van zichzelf al vol gezonde voedingsstoffen en is een hele makkelijke manier om plantaardige eiwitten te consumeren. Met die gedachte richtte Michael Luesink in 2015 BOON Foodconcepts op. Het werd zijn missie bonen wekelijks bij de consument op tafel krijgen en op deze manier impact creëren voor een meer plantaardige wereld. Michael: "Als we bonen zelf opeten kunnen we daar veel meer mensen mee voeden dan wanneer we ze eerst aan dieren voeren voor de productie van vlees of zuivel. Een essentiële stap om te komen tot een duurzamere voedingsketen. Zo hebben bonen hebben een sleutelrol in een meer plantaardig en duurzaam eetpatroon van vandaag en morgen."

Michael wil daarom met BOON uitgroeien tot de meest duurzame en innovatieve bonen-producent van de wereld. Dat doet hij door een lokale keten te bouwen van boer tot bord. Met de BOON productinnovaties wil hij de consument de oer-Hollandse boon weer laten herontdekken. Dit doen we niet door overtuiging, maar door verleiding. Duurzaam eten moet gewoon de lekkerste keuze worden!

Doel

Michael laat al 4 jaar zien dat hij er met BOON geen potje van maakt. Door slimme activaties, innovatieve producten, een oprecht verhaal en door een tikkeltje rebels te zijn zet hij plantaardig eten op de Nederlandse eettafel.

Afgelopen jaar heeft Michael de Hollandse bonen weer koel gemaakt door succesvolle introducties in de Nederlandse retail. Met nieuwe producten in verschillende verschijningsvormen, zoals plantaardige bapao’s met groentedeeg, nuggets en drie soorten spreads op basis van peulvruchten en groenten. BOON is in 2018 flink gegroeid en is verkrijgbaar bij alle grote Nederlandse retailers, zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus & Deen.

Dit jaar gaat Michael nog een stap verder. Naast de verschillende producten die consumenten in het koelschap kunnen vinden, introduceert BOON nu ook chips gebaseerd op peulvruchten. Onder een geheel nieuw merk: Peasy. Chips gemaakt van linzen in drie verschillende smaken: Crazy Curry, Fabulous Fajita en Amazing Arabia. De Peasy Pops zijn de allergezondste chips, ze bevatten minder calorieën, minder vet en meer eiwit. Take it peasy! De Peasy Pops zijn in april bij Jumbo gelanceerd en zullen snel ook bij andere retailers verkrijgbaar zijn.

Actief bij

BOON-foodconcepts B.V.

Rol binnen initiatief

BOON was Michael's afstudeerproject, waarmee hij in 2014 een Foodmanship award won. Tegen de logische route in ging hij niet bij grote productiebedrijven werken. Hij besloot van BOON een succes te maken en zo tegelijkertijd iets bij te dragen aan een duurzamere en meer plantaardige wereld. Het oprichten van BOON, en dit eigenhandig tot een succes maken, typeert een jonge ondernemer die niet bang is om risico's te nemen.

Michael is een echte pionier die van producent tot consument het beste van het beste wil leveren, met volledige focus. Die focus gaat hij nu met Peasy richten op landen als Engeland, Duitsland en Scandinavië.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

http://www.boonbonen.nl