Matthijs Tersteeg

MatthijsTersteeg

Matthijs Tersteeg is 29 jaar oud en Co-Founder

Thema

Biodiversiteit en natuurbehoud

Initiatief

Matthijs Tersteeg heeft een MSc in Healthy Ageing. Als Change agent zet hij zich op verschillende manieren in voor de transitie naar een inclusieve, betekenisvolle en duurzame wereld. Als medeoprichter van het duurzaam lifestyle label Achilles and the Tortoise jaagt hij verandering aan in de kledingindustrie en de relatie tussen mens en biodiversiteit. Hij maakt zich namelijk ernstig zorgen om de negatieve impact van de kledingindustrie - die op olie na het meest vervuilend is - en om de hoeveelheid dieren die op uitsterven staan. Hij ontwierp een regeneratief business framework, ‘The Rule of Thirds’. Deze bepaalt de ‘eerlijke’ prijs van een item via een heldere verdeelsleutel. Zij voorzien- en jagen een transitie aan, van een ‘concurrentie economie’ naar een ‘betekenis economie’, waarin de balans tussen welvaart, het welzijn van mensen en het welzijn van de natuur hersteld is.

Samen met het WWF werken zij aan verschillende projecten om bedreigde dieren en hun habitat onder de aandacht te brengen.

https://www.instagram.com/p/B5dUvTJl0GZ/?utm_source=ig_web_copy_link

Hij zet zich ook in voor een transitie naar een 'Blauwe Zone' maatschappij. 'Blauwe Zones’ zijn gebieden waar mensen significant ouder worden. Hij schreef een artikel met daarin zijn visie op de corona crisis als gamechanger voor deze transitie.

https://www.stavoor.nl/pensioeninzicht/wp-content/uploads/sites/5/2020/04/Op-weg-naar-healthy-ageing-de-corona-crisis-als-gamechanger.pdf

Doel

Matthijs heeft met Achilles and the Tortoise een innovatie ecosysteem- en een lerend netwerk opgezet, met daarin koplopers die zich inzetten voor de transitie naar een duurzame wereld. Met onder andere het WWF, Valerius Group (360 project) en Luwies werkt hij aan een regeneratief fashion systeem.

Samen met Boyan Slat – oprichter en bestuursvoorzitter van The Ocean Cleanup – en Eefke van der Wouw – UN-jongerenvertegenwoordigster – is hij door het WWF en Sir David Attenborough naar voren geschoven om samen met 500 andere change agents van over de wereld in een lerend netwerk, ervaringen te delen en verandering aan te jagen.

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/nieuws/david-attenborough

Achilles and the Tortoise behoorde tot één van de finalisten van de ASN Wereldprijs 2019. Lees in onderstaand artikelen meer over deze prijs en andere publiciteit:

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-projecten/achilles-and-the-tortoise

https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle/fair-fashion/de-kledingindustrie-op-zijn-kop-zetten-maar-wel-in-stijl/

https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/artikelen/duurzame-donderdag-eerlijke-streetwear

Actief bij

Achilles and the Tortoise

Rol binnen initiatief

Matthijs heeft samen met Sem Dijkema en Willem van Helvoirt dit bedrijf opgezet en het regeneratieve business framework 'The Rule of Thirds' ontworpen. Zijn rol: het opzetten van nieuwe projecten, een innovatie ecosysteem, een lerend netwerk, stakeholder management en het aanjagen van een transitie in de kledingindustrie.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://achillesxtortoise.com/