Laurens van Dort

Laurens-bij-WHT-DSC_0633

Laurens van Dort is 29 jaar oud en Kleurbaas

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Binnen 2,5 jaar is het me gelukt om fairf met succes in de Nederlandse markt te zetten. Het duurzame verfmerk fairf bied iedereen in Nederland de mogelijkheid om een duurzame keuze te maken op het gebied van verf. Het bedrijf fairf probeert door de hele keten te verduurzamen en bezorgd haar pakketjes op de fiets in samenwerking met fietskoerier.nl.

Omdat ik vind dat een online merk ook haar verantwoordelijkheid moet nemen in de echte (offline) wereld zetten we fairfspots op door heel Nederland. Fairfspots zijn plekken waar je kleuren in het echt kan zien en waar ontmoeting centraal staat. Op deze manier creƫren we een netwerk wat bijzondere plekken en mensen met elkaar verbind.

De afgelopen maanden heb ik naast het opbouwen van het merk fairf, gefocust op het succesvol opzetten van het verfmerk Mommy Paint. Een verfmerk wat zich focust op het duurzaam en verantwoord schilderen van onder meer baby-en kinderkamers.

Naast het runnen van beide merken ben ik tevens coach van het Greenhouse programma van Climate KIC. Hier zet ik mijn kennis en kunde in om duurzame start-ups met theoretische kennis in combinatie met learnings uit de praktijk te begeleiden.

Doel

Het afgelopen jaar heeft fairf de ASN-Bank wereldprijs gewonnen in de categorie mens en milieu. Met deze prijs spreekt de ASN Bank haar vertrouwen uit richting het duurzame business model van het bedrijf fairf. Hier ben ik super trots op!

Dit jaar lanceerde ik het fairf Any Colour platform waardoor duurzaamheid voor iedereen beschikbaar wordt. Naast de 100 fairfkleuren levert fairf nu alle kleuren van reguliere verfwaaiers. Alle kleuren maar dan duurzaam!

Met de stichting fairf Charity Projects hebben we ook dit jaar positief kunnen bijdragen aan educatie projecten in Rio de Janeiro. Hier bouwt Aline aan de Color Academy 2.0 waar de jeugd educatie krijgen over duurzaamheid doormiddel van kleur.

Actief bij

fairf b.v.

Rol binnen initiatief

Als kleurbaas binnen de organisatie fairf en Mommy Paint ben ik verantwoordelijk voor het gehele proces van waarde creatie. Mijn bijdrage zit hem in mijn doorzettingsvermogen om op een duurzame manier impact te maken. Hierbij doe ik er alles aan om het merk onderscheidend te laten zijn in de reguliere "vervuilende" markt. Dit alles om uiteindelijk ook daadwerkelijk impact te maken.

Mijn bijdrage komt uiteraard voort uit mijn eigen normen en waarden hoe om te gaan met resources en mensen. Daarbij zoek ik constant naar een haalbaar business model met impact waarbij er een balans is tussen de commerciƫle en sociale kant van ondernemen.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.fairf.nl