Laura Nieboer

Laura-Nieboer

Laura Nieboer is 23 jaar oud en Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

In 2018 heb ik Innowastion BV opgericht, omdat ik mensen graag de waarde van afval wilde laten inzien. Ik wilde bewijzen dat door op een innovatieve manier met afvalstromen om te gaan, we hele mooie nieuwe producten kunnen maken. De slogan van Innowastion is dan ook Give Waste Value en deze staat compleet in lijn met mijn persoonlijke ambities. Ik geloof namelijk niet dat 'afval' bestaat: elke stroom kan het begin van iets nieuws zijn als we er maar anders naar durven te kijken.

Het eerste product dat we van concept tot markt hebben gebracht is Pieke - Broodbier. Dit is een bier waarbij een deel van het mout vervangen is door onverkocht brood. Brood is namelijk het meest verspilde voedingsproduct in Nederland. Hier wilde ik wat aan doen. Bijdragen aan het creƫren van bewustwording dat 'weggooien' een hele eigenaardige menselijk activiteit is, zonder dat mensen zich aangevallen hoeven te voelen op hun manier van leven. Met Pieke - Broodbier geven we brood dat niet meer verkocht kan worden een nieuwe waarde en zetten we het onderwerp van voedselverspilling letterlijk bij mensen op tafel.

We zijn altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en hebben de ambitie dit jaar een aantal van deze op de markt te brengen. Elke keer kijken we naar afvalstromen (vooral food sector), gaan we experimenteren, en brengen we het product op de markt. Dit proberen we vaak samen met anderen te doen, want we geloven dat co-creation van belang om echte impact te maken.

Doel

Sinds het begin heb ik een werkend bier recept ontwikkeld (dat zonder bier achtergrond!) en bijbehorende value chain voor de productie en verkoop ervan opgezet. Verder, heb ik voor mijn missie om afval een waarde te geven de Maastricht Student Entrepreneur Award gewonnen en door het groeiende enthousiasme voor mijn missie, twee fantastische mensen aan mijn team kunnen toevoegen. Samen hebben we al meer dan 270 hele broden gered van de prullenbak en tal van experimenten met afvalstromen voor nieuwe producten gedaan. We hebben momenteel zelfs onze eigen kleinschalige test ruimte. Daarnaast hebben we een netwerk om ons heen gebouwd, zowel off als online, en op diverse evenementen in de regio gesproken met als doel om mensen te inspireren voor onze missie om afval een waarde te geven. De dag dat al het afval een waarde heeft gekregen in de vorm van een nieuw product of een nieuwe functie heeft, is de dag dat ons missie geslaagd is.

Actief bij

Innowastion BV

Rol binnen initiatief

Ik ben de oprichter van Innowastion BV en de bedenker van het eerste Pieke - Broodbier. Momenteel houd ik mij vooral bezig met de strategie, anderen inspireren en mensen leren over onze missie om afval waarde te geven, het bedenken van nieuwe producten - dit vaak in samenwerking met andere partijen, en een voorbeeld proberen te zijn voor mijn team. Ik probeer ze uit te dagen en aan te moedigen om dingen anders te doen dan anderen bedrijven: verandering komt er immers niet als we alsmaar hetzelfde blijven doen. Een van mijn belangrijkste taken is dus het constant vragen 'waarom?'.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

http://innowastion.eu/