Laura Heerema

12227037_10156160196415532_4022534724024624688_n

Laura Heerema is 29 jaar oud en Oprichter

Thema

Voedsel en landbouw

Initiatief

Mijn hoofdactiviteit is mijn bedrijf GiantLeaps. Afgelopen jaar is GiantLeaps uitgegroeid tot een bedrijf wat herkend wordt in de food en horecasector wanneer het gaat om duurzaamheid. Met onze impact database zetten we duurzaamheid letterlijk op de kaart door de CO2 impact van eten te meten. Op een positieve manier communiceren we over impact om zo iedereen, van de keuken tot aan de gast, betere keuzes te laten maken.

We hebben afgelopen jaar veel mooie consultancy klussen gedaan voor onder andere: Hutten, De Nederlandsche Bank, Rabobank, The Food Line-Up, De Kweker, DGTL, Mojo, Dutch Cuisine en Compass Group. Bovendien hebben we workshops ontwikkeld om chefs op positieve manier bewust te maken van hun impact en welke stappen zij kunnen nemen om duurzamer bezig te zijn. De meeste tijd zit op dit moment in de ontwikkeling van onze online tool die het mogelijk maakt om aan de hand van een inkooplijst een CO2 scan van een restaurant te geven. Op 1 mei is de lancering van onze nieuwste versie bij locaties van 5 verschillende cateraars. Vanaf 2020 zal een verdere uitrol plaats vinden.

Ik word veel gevraagd als spreker, ga naar Portugal voor een serie workshops en ben onder andere te vinden bij NRC live op 6 juni.

Naast GiantLeaps ben ik actief voor het platform UNLEASH. Een internationaal innovatielab dat 1000 jongeren bij elkaar brengt om oplossingen te bedenken die bijdragen aan de SDG's. Ik help bij de verduurzaming van het evenement en het beoordelen van aanmelding

Doel

Afgelopen jaar won ik met GL het PwC social impact Lab, behoorde tot de TOP 5 in de ASN challenge binnen het thema klimaatverandering en sta in de FOOD100.

Veel toffer vind ik de stappen die ik met het bedrijf heb kunnen zetten als relatieve newby in de food scene. Het GiantLeaps team is substantieel gegroeid en we worden actief benaderd door opdrachtgevers. Onze berekeningen en positieve communicatie daaromheen bereikten duizenden mensen. Op festivals als DGTL en Lowlands en bij bedrijfsrestaurants van grote bedrijven. We hebben cateraars bewust gemaakt van de impact van hun keuzes en geholpen om de impact te verlagen.

Door de GL tool is in 2018 het eerste klimaatneutrale restaurant van Nederland gerealiseerd. Met de GiantLeaps impact tool is de klimaatimpact van het eten over 2017 berekend en deze 43 ton CO2 gecompenseerd. Het restaurant werkt er nu actief aan om de footprint te verlagen. Vanaf 1 mei start de nieuwste versie van de tool bij locaties van vijf cateraars.

Mijn werk wordt opgepikt binnen en buiten voedselland, waardoor ik afgelopen jaar te horen was op BNR nieuwsradio, geïnterviewd werd door onder andere Rabobank en PwC.

Actief bij

GiantLeaps

Rol binnen initiatief

Als oprichter ben je, zeker in het begin, spin het web. In die zin ben ik alles van CEO tot schoonmaker. In al deze rollen heb ik eerlijk gezegd evenveel lol. Naast de algemene zaken als sales, projectmanagement en administratie is mijn belangrijkste bijdrage om mensen op een positieve manier te laten aanhaken en bijdragen aan de missie van GiantLeaps. Niet alleen ben ik super trots op het GL core team, maar ook enorm blij dat GL als succesvolle startup wordt gezien door de buitenwereld waardoor we van een aantal grote namen gratis hulp krijgen. Advocatenkantoor De Brauw heeft GL opgenomen in hun impact programma. Peakfijn is onze partner op het gebied van digitalisering en schaalbaar maken van onze impact en PwC is een grote ondersteuning voor alle strategische vraagstukken.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.giantleaps.nl