Laura Heerema

Portret-Laura

Laura Heerema is 30 jaar oud en Oprichter

Thema

Voedsel en landbouw

Initiatief

Mijn bedrijf GiantLeaps heeft de missie om klimaatvriendelijk eten de standaard te maken in de horeca en op evenementen. Dit doen we middels consultancy, workshops en met behulp van de zelf ontwikkelde GiantLeaps Impact Tool. Een online tool die inzicht geeft in de klimaatimpact van het geserveerde eten en handvatten biedt om die impact te verlagen met als uiteindelijk doel eten te serveren binnen de doelstellingen van het Parijs Akkoord.

Na in 2019 onze Impact Tool voor restaurants te testen met een kleine groep partners is deze in januari 2020 live gegaan en beschikbaar voor alle restaurants in Nederland. En met succes: Verschillende nieuwe ketens en cateraars hebben zich aangesloten. Waaronder the Yoghurt Barn, die mede dankzij onze tool nu zelfs klimaat positief opereren. Een primeur!

Deze zomer zou de evenementen editie van de Impact Tool gelanceerd worden bij meerdere festivals. Helaas zullen we daar even mee moeten wachten.

De Impact Tool is ook in het buitenland ontdekt. Samen met The Sustainable Restaurant Organisation werkt GiantLeaps aan de Britse versie van de Impact Tool.

Ook ben ik een van de initiatiefnemers achter PiePr, wat binnenkort gelanceerd wordt. PiePr is het agentschap voor de aardappel dat middels vernieuwende concepten de korte keten onder de aandacht brengt. Zo kan je straks na een bezoek aan de aardappeleters in het Van Gogh museum een zakje lokale aardappels meenemen van bijzondere rassen.

Doel

Een van mijn hoogtepunten van het afgelopen half jaar was een telefoongesprek met een gebruiker van de Impact Tool die zei: 'We hebben aan de hand van de resultaten ons inkoopbeleid gewijzigd en daarmee is onze impact per bezoeker al met 10 procent afgenomen.' Voor mij is dit zo belangrijk omdat het bewijst dat het idee waar ik keihard voor heb gevochten om dit realiteit te maken niet alleen realiteit is, maar ook het effect heeft dat ik voor ogen had.

Verder is het voor mij heel bijzonder om te zien dat ik een steeds groter podium krijg om de missie van GiantLeaps uit te dragen: Spreken op het BrandEx festival in Dortmund, geïnterviewd door de Cosmopolitan, halve finalist van TEDx Amsterdam Women en onlangs ben ik door Financial Times gevraagd als expert voor een van hun nieuwe editorials over eten en impact.

Verder ben ik ongelofelijk trots op het team dat we ook in deze tijd waarbij de horeca gesloten is een modus hebben gevonden om ons werk voort te zetten!

Door mijn werk met GiantLeaps sta ik al 2 jaar in de Food100, wonnen we derde plaats bij de LIDL voedselprijs en derde plaats meest duurzame bedrijf van Nederland door Nederland CO2 neutraal.

Actief bij

GiantLeaps

Rol binnen initiatief

Ik ben de bedenker en oprichter van GiantLeaps en de GiantLeaps Impact Tool. Al zou de impact die GiantLeaps maakt nooit mogelijk zijn geweest zonder de steun van onze fantastische partners.

Vanuit welke rol

Student

Website

https://www.giantleaps.nl