Koen Kaljee

Schermafbeelding-2019-04-24-om-12.16.38

Koen Kaljee is 27 jaar oud en Co-Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Valerie is vegetariër en lust geen groenten. Koen liet het daar niet bij zitten en maakte worteltjes zo lekker dat ze bijna niet meer gezond smaken.

Dus dacht hij:‘Wat als we net zoveel moeite stoppen in onze groenten als dat we normaal gesproken in vlees doen?’.Hij experimenteerde erop los en voilà, Knakwortel was geboren.

Een sous-vide gegaarde bospeen, gemarineerd in rokerige kruiden. Met ingrediënten die je ook in je keukenkastje vindt, maar dan hoef je er geen moeite voor te doen. Drie minuutjes goudbruin bakken en smullen maar. Het product is 100% afkomstig uit Nederland en wordt hier ook geproduceerd. Dit maakt het product anders ten opzichte van producten van de vegaslager. Het product is vernieuwend op de markt omdat het geen samengestelde vleesvervanger is maar een bestaande groente, die zijn vorm en kracht behoudt maar met de vlezige en intense smaak die men kent.

We zetten groenten in de hoofdrol en wijzen niet met een vingertje hoe het anders moet, maar willen inspireren hoe het anders kan.

Met Knakwortel maken we grote duurzame thema's letterlijk behapbaar. Want we moeten anders eten in de wereld: minder tot geen vlees. Dat betekent dat het aanbod vega groter en diverser zal moeten worden. Niet alleen producten die op vlees lijken met veel zout maar ook mensen leren om anders naar voedsel te kijken. Deze transitie kost tijd en heeft rolmodellen nodig. Voorbeelden die grappig en eenvoudig zijn. Dat is Knakwortel.

Doel

Knakwortel wordt verkocht bij 400 winkels van Albert Heijn, online en ook bij AH België. Daarnaast ligt de Knakwortel in alle filialen van Hanos en Sligro en via Albron ook bij diverse kleinere horeca leveranciers, zoals restaurants en binnenkort pretparken. Ook liggen we in school- en bedrijfskantines. We verkennen nu heel concreet de samenwerking met buitenlandse retailers in Denemarken, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Amerika. En we hebben een foodtruck die door het hele land kan gaan en op festivals en evenementen staat. In 2018 wonnen we de AH product pitch voor het beste product van het jaar. Daarna stonden we twee jaar op rij in de Food 100.

Actief bij

Knakwortel

Rol binnen initiatief

Koen is co-founder en speelt een cruciale rol in het bedrijf. Hij neemt alle aanvragen aan, heeft het product ontwikkeld, regelt alle logistieke zaken en doet ook de vormgeving. Een manusje van alles zou niet genoeg erkkening geven aan de hoeveelheid skills die hij combineert.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.knakwortel.nl