Kim van Wijngaarden

DSC_0333

Kim van Wijngaarden is 22 jaar oud en Bestuurslid Communicatie

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

Ik besloot dit jaar om mijn master een jaar uit te stellen voor een Bestuursjaar bij Jongeren Milieu Actief (JMA), de jongerenorganisatie van MilieuDefensie voor jongeren van 16 t/m 28 jaar. Als Bestuurslid Communicatie begeleid en coördineer ik een podcast-, schrijf- en videoteam. Samen vertalen we ingewikkelde klimaatvraagstukken en gebeurtenissen naar interessante en begrijpbare content voor onze social media en website. Zo stellen we kritische vragen aan wetenschappers en zelfs klimaatontkenners in de podcast 'Brutale Klimaatvragen', maakt het videoteam animatie video's over het falende klimaatbeleid van het kabinet en schrijven ze artikelen over bijvoorbeeld greenwashing in Noorwegen.

Daarnaast heb ik met een team het klimaatmanifest gelanceerd en een klimaatdebat georganiseerd waarin de politiek van de toekomst aan het woord was. Ook publiceerden wij het klimaatmanifest in boekvorm! Momenteel werk ik met een groep Groene Trainees samen om een campagne en actie te organiseren om de handtekeningen van het klimaatmanifest naar de 30.000 te brengen!

Daarnaast startte ik dit jaar bij de Hedgehog Company, waar ik de kans kreeg om de wereld van marketing & communicatie verder te ontdekken! Ik onderhoud onze websites, social media en Google Advertenties. Alles met de gedachte om zoveel mogelijk bedrijven ervan te kunnen overtuigen dat klimaatneutraal opereren in 2030 écht kan en wij ze daarbij kunnen helpen.

Doel

Onder de slogan #hetistijd lanceerde JMA in oktober 2020 het Klimaatmanifest in Den Haag. We behaalden publiciteit (o.a. de VoorAvond) en ontvingen 10.000 handtekeningen in slechts 3 dagen. In Februari organiseerden we een Klimaatdebat waarin de politiek van de toekomst aan het woord was, om zo ook de stem van jongeren over het klimaat te horen richting de verkiezingen! Niet veel later publiceerden wij het klimaatmanifest in boekvorm: Jongeren. Klimaat. Nu. Want het is tijd dat Nederland haar verantwoordelijkheid neemt om de klimaatcrisis aan te pakken. Met mijn communicatie team vulden wij onze sociale media met content om de boodschap te verspreiden. Onze groei in volgers op Instagram toonden aan dat de boodschap onder jongeren breed gedragen wordt. Naast deze hoogtepunten heb ik ook een sterke communicatie commissie opgebouwd. Vol trots kan ik zeggen dat de communicatie commissie bestaat uit zo’n 30 enthousiaste jongeren vol creatieve ideeën. En dat terwijl de meeste van ons elkaar nog nooit in het 'echt' hebben gezien! JMA groeit hard, en ik weet zeker dat we nog veel meer impact gaan maken. Want samen kan het anders.

Actief bij

Jongeren Milieu Actief (JMA)

Rol binnen initiatief

Het bestuur van JMA wordt elk jaar gewisseld. Elk jaar krijgt een nieuwe groep jongeren de kans om zich te ontwikkelen in de klimaatbeweging en commissies te leiden. Ik nam het stokje in September 2020 over om als Bestuurslid communicatie aan de slag te gaan. Ik heb de commissie van zo'n 8 naar 30 jongeren gebracht en heb structuur aangebracht. Het klimaatmanifest is opgezet door het vorig bestuur d.m.v. onderhandelingen met politieke jongeren partijen. Maar mijn bestuursjaar heeft het gelanceerd, gevolgd door het debat en het boek. Dit is zeker niet een one-mans-job geweest, altijd onwijs sterk teamwerk. En mijn rollen waren dan met name de communicatie naar buiten toe. Ik ben trots dat ik dit jaar samen vele andere jongeren impact heb mogen maken!

Vanuit welke rol

Student

Website

https://jma.org/