Kim van Langelaar

Kim-van-Langelaar-_-Shop-Like-You-Give-a-Damn

Kim van Langelaar is 28 jaar oud en Co-Founder

Thema

Ketenverantwoordelijkheid en eerlijke handel

Initiatief

Shop Like You Give a Damn is een 100% vegan online warenhuis voor eerlijke en duurzamere fashion en cosmetica. Een marketplace die zoveel mogelijk wereldverbeterende merken en verkopers bijeenbrengt, en via dit Europese platform een grote impact wil maken.

Onze missie? Van compassie en duurzaamheid het nieuwe normaal maken. Daarom ontwikkelde ik 14 belangrijke ethische en duurzaamheidscriteria waar al onze merken en verkopers in meerdere of mindere mate aan voldoen. Of een bedrijf circulair, via een transparante keten, low-waste, sociaal of lokaal onderneemt bijvoorbeeld. Of produceert in een duurzamere fabriek op groene stroom met closed-loop systemen, kiest voor duurzamer grondstofverbruik of slow fashion stimuleert.

Tegen onze klanten zeggen we: “Koop met compassie, maar: wel zo min mogelijk”. De misconceptie dat het kopen van producten echt 'goed voor het milieu' kan zijn, probeer ik daarmee te corrigeren. We benadrukken dat juist weinig nieuwe producten kopen het milieuvriendelijkst is wat je kunt doen. Maar áls je dan toch iets nieuws koopt, kies dan voor vegan, fair en zo duurzaam als maar kan. Daarmee zorg je dat geen mens of dier is uitgebuit voor die fijne schoen of trui, en de aarde minder wordt belast dan helaas normaal is in de (fast) fashion.

Wij bundelen al die idealistische, sociale en duurzame initiatieven, bieden hen een podium met flink bereik, zijn kritisch op hun bedrijfsvoering en proberen hen ook actief te stimuleren om ‘de betere’ keuzes te maken.

Doel

Voor ieder die een ethische en duurzamer ingerichte kledingkast en make-uptafel wil, maken wij het met ons grote en zorgvuldig geselecteerde assortiment toegankelijk om écht dier-, mens- en milieuvriendelijker te shoppen. Voordat verkopers bij onze marketplace worden aangesloten, worden ze langs de lat gelegd van die 14 ethische en duurzaamheidscriteria. Mensen die bij ons kopen, kunnen binnen deze criteria filteren op de waarden die voor hen het belangrijkst zijn.

Met een uitgebreide campagne die draait om die 14 criteria in het verschiet (van ketentransparantie en gezonde, veilige werkomstandigheden tot veganistische, duurzame materiaalinnovaties) en genuanceerde, diepgaande artikelen rondom het gebruik van dieren, werkomstandigheden en milieuvraagstukken, maken we mensen bewust van de macht die zij als consument hebben en de positieve impact die zij kunnen hebben op de industrie; en daarmee op mensen- en dierenlevens, en zelfs de hele wereld.

We breidden in een jaar tijd uit van alleen Nederland uit naar heel Europa, (her)introduceerden meer dan honderdduizend mensen aan duurzamer, eerlijk en veganistisch shoppen en wonnen hier recent nog de prijs voor beste vegan winkel mee!

Actief bij

Shop Like You Give a Damn

Rol binnen initiatief

Ik ben co-founder van dit online warenhuis voor vegan, fair & duurzamere fashion en cosmetica. Best bijzonder als je bedenkt dat ik eigenlijk niet veel heb met kleding óf make-up 😉 Hier combineer ik mijn inhoudelijke achtergrond (opgedaan bij een milieuorganisatie en vegan game changer) en de vurige wil om een groot, positief verschil te maken in de wereld, met mijn onderzoeks-, schrijf-, online marketing- en organisatiewerk. Zo ontwikkelde ik die 14 criteria (geen perfect eindstation overigens, deze blijven we doorontwikkelen), schrijf en ‘regisseer’ ik onze artikelen rondom veganisme, werkomstandigheden en milieuvraagstukken, en zorg ik via online marketing in de breedste zin (van zoekmachineoptimalisatie en e-mailmarketing tot social media) dat we de impact maken die we willen maken.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/