Jori Ebskamp

TG-Social-media-profielfoto

Jori Ebskamp is 29 jaar oud en Lead Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

Jori Ebskamp (29) is de duurzame aanvoerder van bol.com. Hij spart met de directie en managers over de vraag waar duurzaamheidswinst te behalen is. Hij denkt mee met collega’s en stimuleert oplossingen die een positieve impact hebben op mens en milieu. Zo inspireert Jori de hele organisatie van 1500 collega’s om voorop te lopen in het verduurzamen van de e-commerce. Daarbij is het belangrijk om te blijven pionieren en niet te denken in risico’s. Een goed voorbeeld hiervan is dat bol.com ervoor kiest waar mogelijk de herkenbare blauwwitte doos in zijn geheel te schrappen bij het verzenden van artikelen richting de 9 miljoen klanten. Verpakkingen maken namelijk 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Vanwege het volume van bol.com zijn dit maatregelen die echt impact maken. Dankzij Jori staat het onderwerp duurzaamheid hoog op de agenda en moet elke innovatie bol.com dichter bij emissievrij winkelen brengen. Jori is zich ervan bewust dat bol.com hiervoor nog veel stappen moet zetten, maar door elke dag duurzame projecten te stimuleren, haalt hij een nog duurzamere e-commerce dichterbij. Hiervoor is hij niet alleen in gesprek met collega’s, maar ook met andere marktpartijen en duurzaamheidsexperts als Sustainalize en Milieu Centraal. Om zo samen de beste keuzes te maken en om ideeën daadwerkelijk doorgevoerd te krijgen.

Doel

In het afgelopen jaar heeft Jori samen met het MVO-team het verschil gemaakt: hij formuleerde een harde duurzame ambitie en wil zo met bol.com het voortouw nemen in het verduurzamen van de e-commerce. In 2025 moet winkelen bij bol.com klimaatneutraal zijn en in 2022 is er in elke relevante productgroep, van de 7500 productgroepen in totaal, duurzaam aanbod beschikbaar. Een aantal prestaties waarbij Jori de duurzame stappen aanjaagt: bol.com gaat dit jaar nog minstens 3,5 miljoenen artikelen zoals ventilatoren, koffiezetapparaten, luiers en printers versturen zonder de bekende blauwwitte doos. En bol.com neemt het initiatief om met de branche een digitale database voor duurzame artikelkenmerken te bouwen. Er staan al 10 keurmerken live, klanten kunnen filteren op duurzame artikelen en het groeiende duurzame assortiment wordt uitgelicht. Daarnaast wordt in Amsterdam al elektrisch binnen twee uur bezorgd, groeit het aantal machines dat op maat inpakt de komende jaren van 7 naar 25, gebruikt bol.com een 100% gerecyclede verzendzak die ten opzichte van de kartonnen doos een CO2-reductie van 90% oplevert en is het fulfilment center van bol.com in Waalwijk al 100% klimaatneutraal.

Actief bij

bol.com

Rol binnen initiatief

Jori is de groene motor binnen een snelgroeiend netwerk van zo’n 9 miljoen klanten, meer dan 1.500 collega’s op kantoor in Utrecht en enorm veel leveranciers en winkeliers die via het bol.com-platform verkopen. Dat is een uitdagende rol. Maar Jori gelooft juist dat bedrijven met een omvang als die van bol.com de grootste impact kunnen maken. Daarom zorgt hij voor bewustwording binnen alle geledingen van het bedrijf en merkt hij dat collega’s zelf steeds vaker met duurzame initiatieven komen. Bol.com heeft niet de illusie van de ene op de andere dag klimaatneutraal te kunnen zijn maar wil dit realiseren door de stip op de horizon te zetten voor 2025. Waar bol.com van nature pioniert in het vernieuwen van de e-commerce, vertolkt Jori die rol op het gebied van duurzaamheid bínnen bol.com.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.bol.com/verantwoordondernemen