Isabel Welten

GoodFuels_ISABEL_WELTEN

Isabel Welten is 28 jaar oud en Head of Marine

Thema

Duurzame energie en energiebesparing

Initiatief

GoodFuels is een Amsterdamse start-up die zich bezig houdt met het verduurzamen van die transportsegmenten, waarvoor de opties beperkt tot afwezig zijn. Ik heb me de afgelopen twee jaar bezig gehouden met het doorontwikkelen van de scheepvaart, één van onze twee markten (andere markt is Road & Rail). Door middel van duurzame drop-in biobrandstoffen verlagen wij de footprint van onze klanten.

Aangezien de scheepvaart een zeer vervuilende en conservatieve markt is, is dit niet altijd even gemakkelijk. Scheepvaart is niet meegenomen in het Parijs Klimaatakkoord en vanuit de International Maritime Organisation (IMO) worden er pas doelstellingen voor CO2 gesteld voor 2050. Met slimme business modellen proberen wij deze vrijwillige markt in beweging te krijgen. Eind 2017 heb ik de Accenture Innovation Award gewonnen in de categorie 'Clean & Affordable Energy' met ons GoodShipping Program. Dit concept zorgt ervoor dat de verladers de meerkosten betalen van de biobrandstoffen. Met eerste klanten zoals Tony's Chocolonely en Dopper zijn we in staat geweest dit programma verder uit te rollen. Afgelopen weekend hebben we een wereldprimeur gepakt: 's werelds eerste containerschip met onze duurzame bio-stookolie namens IKEA, onze eerste grote multinational klant.

Als Head of Marine sta ik aan het hoofd van onze marine markt. Mijn klanten variëren van het Nederlands Loodswezen tot Japanse bulkrederij NYK.

Doel

Iedere dag zet ik me in om fossiele brandstof te vervangen door duurzame, tweede generatie biobrandstoffen. Aangezien scheepvaart nog lang afhankelijk zal blijven van liquid fuels (alternatieven zoals elektrisch, waterstof of ammonia zijn nog lang niet klaar voor deepsea shipping), is mijn persoonlijke missie om een zo groot mogelijke besparing te realiseren in het aantal kilogram CO2 dat door de scheepvaart wordt uitgestoten.

Naast de meetbare impact is onze impact ook sterk niet-meetbaar. Als marktmaker proberen wij de scheepvaartsector aware te maken van hun footprint en dit tegelijkertijd duidelijk(er) te maken aan het grotere publiek. 90% van onze goederen wordt per containerschip vervoerd, en scheepvaart heeft een footprint gelijk aan Duitsland als #4 economie in de wereld. Voorbeelden van niet-meetbare impact zijn het schrijven van blogs voor WBCSD, en het organiseren van roundtables in Singapore voor een aantal toonaangevende rederijen en de havenautoriteit.

Blog WBCSD: https://bit.ly/2FAOGYC
Roundtable Singapore: https://bit.ly/2TXA0KD
Accenture Innovation Award: https://bit.ly/2WhZoHy
Tony's Chocolonely als eerste klant: https://bit.ly/2usk4Rq

Actief bij

GoodFuels - the sustainable fuel company

Rol binnen initiatief

Ik ben niet vanaf het eerst moment van oprichten bij het bedrijf betrokken geweest, maar ben na de aandeelhouders de eerste werknemer op onze Marine afdeling. Startend als Business Development manager, heb ik onze markt in kaart gebracht, de purchase drivers geïdentificeerd en inmiddels onderhoud ik als Head of Marine persoonlijk het contact met zowel ons key accounts als nieuwe klanten. Ik ben constant bezig om GoodFuels in de scheepvaartmarkt zowel nationaal als internationaal zo goed mogelijk te positioneren, en inmiddels zijn we binnen deze markt bekend als pionier en marktmaker, een rol waarvoor veel overheidsinstanties en internationale organisaties ons erkenning geven. Wij worden vaak gevraagd om te vertellen wat wij bereikt hebben, bijvoorbeeld bij het OECD in Parijs.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

https://goodfuels.com/