Ilayda Genc

ilaydagenc

Ilayda Genc is 23 jaar oud en Mechanical Engineer Sustainability

Thema

Duurzame energie en energiebesparing

Initiatief

Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd en mijn stages gedaan bij een maritiem gerelateerde bedrijven. Zo ben ik blijven werken bij mijn afstudeerbedrijf Van Oord. Mijn stage opdrachten waren een onderdeel van het verduurzamen van de schepen. Dit vond ik zo interessant dat ik in deze vakgebied ben blijven werken. Ondertussen werk ik bij Van Oord als Mechanical Engineer Sustainability. Hier werk ik aan het verduurzamen van de vloot.

Doel

Na veel onderzoek en verschillende gesprekken hebben we besloten bio brandstoffen te willen testen aanboord van ons schip. Doordat ik hier veel interesse in had en al deels had onderzocht tijdens mijn afstuderen mocht ik deze pilot coordineren. Zo heb ik berekeningen gemaakt aan motor, ben ik in gesprek gegaan met motor- en brandstofleveranciers (Shell) en scheepsbemanning. Ik heb een onderzoek gedaan naar de oorsprong van de brandstof en de emissies die vrij komen. Deze test is succesvol afgerond, we hebben 900 ton CO2 uistoot gereduceert! Nu ben ik nu bezig met de volgende pilots.
Ook onderzoek ik de mogelijkheden naar het gebruik van groene methanol aanboord van schepen. Dit doen we samen in een TKI en werken we nauw samen met de hele keten van productie en consumptie. Denk hierbij ook aan wetgeving (klassebureaus), onderzoek instituten, schepenbouwers en motorleveranciers. Van de groene methanol productent tot aan de eindverbruiken, en dat zijn wij. Zo probeer ik iedereen zijn taal een beetje te spreken en tot een goede samenwerking te komen, want uiteindelijk moet het allemaal bij ons aanboord samenkomen.

Actief bij

Van Oord

Rol binnen initiatief

Ik probeer manieren te vinden om onze uitstoot te verlagen. Zo hebben we als doel om minimaal 70% CO2 te reduceren in 2050.
Biobrandstoffen en groene methanol: Hierbij ben ik de coordinator en engineer. Mijn rol is het volgen van alle ontwikkelingen rondom deze brandstoffen, betrekken en op de hoogte stellen van verschillende afdelingen, berekenen aan de motor en brandstof en uiteindelijk het mogelijkmaken van het gebruiken van deze brandstoffen aan boord van de schepen. Een schip met een verbruik van 60 ton brandstof per dag stoot zo'n 180 ton CO2 per dag uit. Met een beetje geluk reduceren we dat tot 90 ton CO2! En over een tijdje misschien nog wel maar 20 ton CO2!!

Vanuit welke rol

Young professional