hanneke2

IKEA: van bezit tot circulair meubelabonnement

Deze maand vertelt DJ100’er Hanneke van de Vijfeijke (30) over de keuzes die zij maakt met een duurzame missie. Gedreven om positieve impact te maken binnen grote organisaties, ging ze als Sustainability Leader aan de slag bij IKEA. Daar leidde ze een pilot waarin ze een meubelabonnement voor jongeren testten. Hanneke deelt haar lessen en de obstakels die ze tegenkwam om het leasemodel te implementeren.

Als Sustainability Leader is Hanneke bij IKEA verantwoordelijk om op landelijk niveau duurzaamheidsplannen te maken en uit te rollen. Daarnaast begeleidt ze leidinggevenden en medewerkers van de lokale vestigingen om duurzaamheid te integreren in hun werk. “We hebben de ambitie om de 6.000 medewerkers te activeren als duurzaamheidsambassadeurs. Een flinke uitdaging!”.

Van vrijwilligerswerk naar fulltime baan
“Als organisatiepsycholoog heb ik altijd veel interesse gehad in hoe je verandering in grote organisaties kunt faciliteren. In mijn vorige baan als retail consultant kon ik mijn interesse in gedrags- en organisatieverandering kwijt, maar dit ging niet zozeer over duurzaamheid. Daarom ben ik er vrijwilligerswerk en cursussen naast gaan doen.” vertelt Hanneke: “Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik fulltime in sustainability wilde werken in plaats van een paar uur per week. IKEA sprak mij aan omdat het een ambitieuze retailer is waarbij duurzaamheid echt in het DNA zit, waardoor er ook draagvlak is voor innovatieve plannen.”

Eenmaal in haar nieuwe baan kreeg Hanneke al snel de verantwoordelijkheid om een circulaire pilot te leiden. Met een team ontwikkelde zij een meubelabonnement voor jongeren, waarbij IKEA meubels verhuurt voor een vast laag bedrag per maand. “IKEA blijft dan dus eigenaar van de grondstoffen en zorgt ervoor dat de producten na de huurperiode een tweede leven krijgen.” licht Hanneke enthousiast toe. “Al snel merkten we dat dit project alle core processen van ons bedrijf raakt, van finance tot logistiek. Dat maakte dit project uitdagend!”

Nieuwe processen
“Voor het slagen van een verandering bij een platte en centraal gestuurde organisatie als IKEA is het van belang iedereen te horen en de kennis te gebruiken! Ik richtte een multidisciplinair team op zodat we deze nieuwe keten van processen goed konden organiseren.”. Al snel kwam Hanneke erachter dat teams verschillend reageerden op de geplande veranderingen. “Sommige afdelingen zagen beren op de weg vanwege nieuwe processen. Per afdeling keek ik uiteindelijk wat zij nodig hadden om de verandering te maken, en wat het hen zou opleveren – die voordelen benadrukte ik.” Zo kreeg Hanneke haar collega’s stap voor stap mee.

Na de nodige hobbels wist Hanneke met haar collega’s een pilot te draaien, waarbij 20 jongeren voor een vast bedrag per maand meubels huurden, en van services gebruik kunnen maken zoals een reparatieservice en stijladvies. “We weten nu dat meubelverhuur kan, maar op dit moment moeten we nog de capabilities ontwikkelen om het schaalbaar te maken. Desondanks hebben we veel van deze pilot geleerd. Daarnaast heeft de global CEO naar aanleiding van deze pilot besloten om in alle IKEA landen een circulaire pilot te doen, om daarna van alle ervaringen te leren en vervolgstappen te bepalen. Ik ben benieuwd naar de resultaten!”

Duurzame keuze als standaard
“Waar ik inspiratie uit haal? Ik vind Patagonia een ontzettend goed voorbeeld van een organisatie die haar rol als business leader optimaal benut. Zij laten zien dat je als bedrijf de duurzame keuze standaard kan maken, doordat je bijvoorbeeld een aankoop altijd kosteloos kunt laten repareren door hen.” vertelt Hanneke verwonderd. Ze vervolgt: “Ik haal daar zelf uit om lef te tonen op duurzaamheidsvlak. Zo hebben we laatst met IKEA ‘eet-geen-dieren-dag’ gevierd, waarbij in alle vestigingen alleen vega-opties te koop waren.”

Aan mensen die rondlopen met een duurzaam idee wilt Hanneke meegeven om te verbinden met anderen: “Doe het niet helemaal alleen, maar probeer mensen in je omgeving te betrekken. Daarmee creëer je een groter draagvlak en daarmee ook een kans van slagen.”. Tot slot sluit Hanneke af: “Om duurzaamheid mainstream te maken moeten we niet alleen laten zien dat iets goed is voor de aarde, maar ook voor jezelf. Vaak zijn duurzame keuzes ook efficiënter of makkelijker en het is belangrijk om dat te laten zien!”

Elke maand zetten wij een ondernemende DJ100’er in de spotlight om jou te laten zien welke mogelijkheden er zijn om zelf aan de slag te gaan. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Johannes Alderse Baas met DutchFiets en Naomi Rachèl Timan over haar circulaire tassen.