wouter3

Heft in eigen hand: van bezit tot abonnementsmodel

Deze maand vertelt DJ100’er Wouter Buijze (29) over de keuzes die hij maakt in ondernemen met een duurzame missie. Gefascineerd door de circulaire economie kwam hij zijn compagnon op het spoor, die net Bundles had gelanceerd. Wouter vertelt over hoe ze met hun bedrijf groeien en de obstakels die hij tegenkwam om de massa van het leasemodel te overtuigen.

 

Met Bundles bieden Wouter en zijn compagnon Marcel Peters spullen als een service aan. Als consument koop je deze spullen dus niet, maar gebruik je ze. Op dit moment kun je via Bundles je wasmachine, droger en vaatwasser regelen en een abonnement nemen op koffie. “De verantwoordelijkheid van het product komt bij ons en de productfabrikant te liggen, waardoor het logischer is om producten van hogere kwaliteit te maken. Daar hebben dus niet alleen de consument en wij profijt van, maar ook de maatschappij!”

 

Circulaire economie op het spoor

“Tijdens mijn studie Sustainable Development las ik veel over de circulaire economie. Echter zag ik nog maar weinig bedrijven die ook daadwerkelijk circulair ondernemen” vervolgt Wouter. Totdat hij tijdens het schrijven van zijn afstudeerscriptie drie jaar geleden Marcel op het spoor kwam, die net Bundles had gelanceerd. “Ik vroeg of ik hem kon interviewen voor mijn scriptie, maar ondertussen wilde ik ook voorstellen om Bundles samen verder uit te bouwen.”. Marcel stond hiervoor open, maar wilde rustig aan beginnen. “We hebben eerst op freelancebasis samengewerkt en daarna ben ik doorgegroeid tot partner.”

 

Ondertussen heeft de abonnementen-business een flinke boost gekregen en kun je als consument onder andere je kleding, eten en scheermesjes via dit model regelen. Zowel corporates als kleinere start-ups bieden deze diensten aan en dat is een goede zaak volgens Wouter: “Ik denk dat het allebei nodig is om uiteindelijk positieve verandering teweeg te brengen.”. Het was voor Wouter een makkelijke keuze om zijn steentje bij te dragen als ondernemer: “De snelheid en de vrijheid van ontwikkelingen mis ik soms in grotere organisaties. Ik ben redelijk ongeduldig en daarom kwam ik erachter dat ondernemen beter bij mij past.”

 

Waardevolle community

“In het begin was ik best naïef in het maken van onze plannen” vervolgt Wouter: “Ik dacht dat we alleen wat mensen enthousiast hoefden te krijgen om schaalvoordeel voor dit model te realiseren”. Maar niets bleek minder waar, zo makkelijk ging de groei van Bundles niet. “We hebben geleerd dat je eerst een top product moet neerzetten, voordat je de massa kunt overtuigen. Je product is pas perfect als je veel klanten hebt, en je hebt pas veel klanten als je een perfect product hebt.” Daar werken Wouter en zijn team nog elke dag hard aan: “Het blijft een continue uitdaging en we kijken elke dag weer hoe een product beter kan en hoe we nog meer klanten kunnen trekken. Een product is nooit perfect!”

 

Naast een witgoed- en koffieservice zijn Wouter en Marcel continu op zoek naar nieuwe producten die ze als dienst kunnen aanbieden. “We zoeken dan een nieuw concept of product wat we in de markt willen zetten en een potentiële productpartner”. Om het concept zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vraagt Wouter vervolgens aan hun community wat zij ervan vinden: “Onze community laat weten waarom ze de dienst wel of niet zouden gebruiken. Erg waardevol voor ons!”.

 

Ambitieuze doelen

“Inspiratie? Alles wat met Elon Musk te maken heeft!” antwoord Wouter direct. “Hij weet dingen te realiseren waarvan andere zeggen dat ze onmogelijk zijn en dat geeft mij nieuwe inzichten in hoe ik onze doelen kan bereiken.”. Bij Bundles horen ze ook weleens van anderen dat de businessmodellen die zij gebruiken onmogelijk zijn. Wouter vervolgt: “Niks is onmogelijk! Ik vind het gaaf dat Elon Musk er op een andere manier naar kijkt. Hij kijkt niet naar de risico’s en de redenen dat iets niet kan, maar hij bepaalt wat er nodig is om het te laten slagen. Zo probeer ik ook te denken!”.

 

“Gewoon doen!” wilt Wouter meegeven aan mensen die rondlopen met een duurzaam idee, hij vervolgt: “Je kan heel lang blijven denken en aannames doen over van alles en nog wat, maar je leert zo ongelofelijk veel als je het gewoon doet. Voor je het weet zit je in een stroomversnelling van leren over jezelf en het ontwikkelen van je idee tot een bedrijf met duurzame missie!”

 

Elke maand zetten wij een ondernemende DJ100’er in de spotlight om jou te laten zien welke mogelijkheden er zijn om zelf aan de slag te gaan. Laat je volgende maand inspireren door DJ100’er Ceriel Lucker, die tijdens zijn studie besloot dat hij hoe dan ook iets met circulaire economie wilde doen en vervolgens het bedrijf Circular Clockworks opzette.