Wout2

Heft in eigen hand: van afvalberg naar recyclebare tent

Deze maand vertelt DJ100’er Wout Kommer (27) over de keuzes die hij maakt in ondernemen met een duurzame missie. Met hun recyclebare kartonnen tent gaat hij samen met zijn compagnons de strijd aan tegen achtergelaten plastic festivaltentjes. Wout vertelt over hoe ze met hun bedrijf groeien en stap voor stap verbeteren.
 
Jaarlijks worden er tijdens het festivalseizoen in Nederland zo’n 25.000 plastic tenten op festivals achter gelaten die regelrecht op de afvalhoop verdwijnen. Met KarTent bieden Wout en zijn compagnons Jan Portheine en Timo Krenn een recyclebare kartonnen tent waar festivalbezoekers in kunnen slapen. “We maken het voor mensen zo makkelijk mogelijk om een festival te overnachten én tegelijkertijd het enorme afvalprobleem aan te pakken.”
 

Stapje voor stapje

Op een borrel ontmoette Wout per toeval zijn compagnon Jan. Op dat moment was Jan voor zijn studie bouwkunde zijn afstudeerproject aan het afronden over een kartonnen strandhuis, waarbij verschillende onderdelen gerecycled konden worden. Beiden zagen gelijk potentie in het materiaal karton en toen ze een foto met een grote hoeveelheid achtergebleven plastic festivaltentjes zagen, hoefden ze niet lang te wachten om hier iets aan te doen. Wout vertelt: “Vanaf het begin af aan sta ik erin dat we wel zien waar dit idee eindigt. Elke keer zetten we een stapje en zien we weer een nieuwe kans die we aanpakken. Eigenlijk is dat nog steeds zo”
 
Via contacten uit de kartonwereld die Jan tijdens zijn afstuderen had opgedaan, regelde het duo een aantal samples van hun eerste ontwerp. Nadat de samples uitvoerig met een tuinsproeier door Wout en Jan waren getest, was het tijd voor een volgende stap: een eerste batch KarTents bestellen. Echter, met een minimale afzeteis van 250 stuks, was er geld nodig om de aankoop te financieren. Wout vervolgt: “We hebben er bewust voor gekozen om in het begin niet met investeerders in zee te gaan, omdat wij onze vrijheid in ons bedrijf willen behouden. We hebben daarom geld geleend bij familie en vrienden, en later hebben we geld via crowdfunding en pitchwedstrijden gekregen. Elke keer een bedrag wat paste bij de stap die we wilden zetten, zodat we langzaam maar steady konden groeien.”.
 
“Toen onze tent nog niet helemaal optimaal was maar we toch de markt op wilden, kozen we ervoor om het neer te zetten als een pilotproject waarbij we mensen vroegen of ze onze tenten wilde testen en met ons mee wilde werken aan een nieuwe revolutie.”. Met deze insteek kregen Wout en zijn compagnon veel relevante feedback, waarmee ze hun product konden aanscherpen. “De mensen die meewerkten voelden zich verantwoordelijk voor ons product en wilde ons helpen in onze duurzame missie. Daarnaast vond de media ons zo ook én benaderde de eerste festivals ons als klant”.
 

Consequenties van keuzes

Ondernemen hebben de jongens geleerd door vallen en opstaan. “We hebben bij een van onze pilots wel eens een hele week regen gehad, waardoor we van tent naar tent renden met zeiltjes en tape om alles te repareren. Toen vroeg ik mezelf wel af waar we mee bezig waren, maar als snel realiseerde ik me dat we de consequenties moeten aanvaarden van de keuzes die we hebben gemaakt. We keken daarna weer samen hoe we verder kunnen en wat we ervan konden leren.”. Daarnaast volgden Wout en Jan acceloratorprogramma’s bij o.a. Climate-KIC en Open-House. “Het netwerk, de kennis en ervaren coaches van deze programma’s heeft ons veel opgeleverd. Soms maak je als ondernemer fouten die veel geld kosten. De gesprekken met coaches hielpen ons om soms net iets voor te zijn om een fatale fout te voorkomen.”
 
Inmiddels heeft het duo een eigen kantoor en loods waar de kartonnen tenten worden opgeslagen. Daarnaast hebben ze een machine gekocht waarmee ze gebruikte tenten kunnen omsnijden tot een nieuw product. “Nu kunnen we tenten terugnemen en daar producten van maken die we weer aan festivals kunnen verkopen, zoals prullenbakken en lampenkappen. Hoe meer waarde we aan het einde van een leven van een KarTent kunnen creëren, hoe minder we hoeven te vragen aan het begin.”
 

Naar grote publiek

Inspiratie haalt Wout onder andere uit initiatieven die duurzaamheid naar het grote publiek brengen. “Een voorbeeld is de Vegetarische Slager, die met hun product niet alleen ‘believers’ mee krijgen, maar ook mensen die niet dagelijks bezig zijn met duurzaamheid. Door een product op het juiste moment en op de juiste manier aan te bieden, wordt duurzaamheid voor veel meer mensen gangbaar. Dat hebben we nodig!”
 
“Vooral de markt op gaan en met mensen praten die jouw beoogde doelgroep zijn.” tipt Wout aan mensen die rondlopen met een duurzaam idee, hij vervolgt: “Ze noemen het ook wel het Delftse syndroom: een idee helemaal uit ontwikkelen en er vervolgens achter komen dat er niemand op zit te wachten. Door in gesprek te gaan met anderen kun je veel beter zien wat er nodig is om een stap richting jouw duurzame missie te zetten!”
 
Elke maand zetten wij een ondernemende DJ100’er in de spotlight om jou te laten zien welke mogelijkheden er zijn om zelf aan de slag te gaan. Laat je volgende maand inspireren door DJ100’er Johannes Alderse Baas, die tijdens een onderzoek wat hij deed, met het idee kwam om fietsen te maken van recyclebaar kunststof. Inmiddels is zijn DutchFiets op de markt, waarmee hij fietsen wil voorkomen dat fietsen op de afvalberg belanden.