Hanneke van de Vijfeijke

Hanneke-Hay-Group

Hanneke van de Vijfeijke is 29 jaar oud en Sustainability Leader

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Bij IKEA Nederland houd ik me als Sustainability Leader bezig met het vertalen van de internationale People Planet Positive-strategie naar de Nederlandse markt. Duurzaamheid betekent in mijn rol het verleiden van klanten om duurzame keuzes te maken. Het verduurzamen van onze operatie. Nog beter recyclen van ons afval – zodat we er weer producten van kunnen maken! En mijn collega’s van IKEA Nederland enthousiasmeren en in staat stellen een positieve bijdrage te leveren.

Doel

Bij IKEA is het mijn opdracht om 5.500 sustainability ambassadeurs te activeren: alle medewerkers dus! Ik ben verantwoordelijk voor IKEA als een goede buur in de markten waar we actief zijn, door het opzetten van sociale projecten. Bovendien houd ik me bezig met innovatieve duurzaamheidsprojecten, door samen te werken met woningbouwcorporaties, natuurorganisaties of sociaal ondernemers. Afgelopen jaar heb ik een pilot geleid waarin we een meubelabonnement hebben getest. IKEA wil transformeren van een lineair naar een circulair businessmodel. Dit was wereldwijd de eerste keer dat IKEA experimenteerde met het verhuren van meubels. Met deze pilot testten we de vraag naar meubelverhuur en hoe we onze processen kunnen organiseren zodat we de klant optimaal kunnen bedienen tijdens de huurperiode. Een groep jongeren huurt nu bij ons een meubelpakket en wordt geholpen met een mobiele reparatieservice en inspiratietips door een van onze interieurontwerpers. Zo blijven de meubels langer mooi. Aan het einde van de huurperiode mogen klanten hun meubels weer inleveren, dan geven wij de producten een tweede leven.

Actief bij

IKEA Nederland

Rol binnen initiatief

Als projectmanager van de meubelverhuur pilot was ik verantwoordelijk voor het opstarten en leiden van het project, het vormgeven van het te testen business model en het contact met de jongeren. De grootste uitdaging was het organiseren van de interne processen, omdat circulariteit aan alle functies raakt: van het maandelijks huur innen door de financiële administratie, tot het terugnemen van meubels bij de klantenservice. Op basis van klantenpanels met jongeren heb ik het uiteindelijke business model vormgegeven. De pilot was zo succesvol dat de IKEA CEO heeft aangekondigd dat in 2020 alle 30 IKEA landen een vergelijkbaar huur-concept gaan ontwikkelen en implementeren.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

https://m2.ikea.com/nl/nl/this-is-ikea/sustainable-everyday/