Florian Rath

IMG_6380

Florian Rath is 30 jaar oud en Co-Founder

Thema

Voedsel en landbouw

Initiatief

BUMI is een jong biologisch voedingsmerk dat plantaardige eiwitrijke producten ontwikkelt en vermarkt in Europa. Het idee is ontstaan in 2016 toen ik samen met goede vriend Daan Schillemans (helaas net 33 geworden en dus uitgesloten voor de dj100) besloot om meer plantaardig te eten. In de supermarkt vonden we echter maar weinig eiwitrijke plantaardige producten die voedzaam, lekker én gemakkelijk te bereiden zijn. We besloten het heft in eigen hand te nemen, met BUMI als resultaat.

De afgelopen vier jaar heeft er veel ontwikkeling plaatsgevonden op het gebied van vlees- en zuivelimitaties. Deze toegankelijke producten zijn aantrekkelijk voor een brede groep nieuwsgierige consumenten. Met BUMI bewandelen we echter een ander pad, namelijk dat van de traditionele eiwitrijke producten zoals tempeh, tofu en seitan. Deze eeuwenoude bereidingswijzen laten zien dat je op een tamelijk eenvoudige manier voedzame 'clean label' producten kunt maken. Ze bestaan uit een handvol natuurlijke ingrediënten en er komt geen hoogtechnologisch productieproces aan te pas. Zo wordt tempeh bijvoorbeeld gemaakt van gefermenteerde bonen. De bonen worden geweekt en gekookt in water, gedroogd en vervolgens gefermenteerd door een natuurlijke schimmelcultuur. That’s it! Met BUMI brengen we een ode aan deze traditionele voedzame lekkernijen. In onze ogen vormen ze een goede en tevens belangrijke aanvulling op het grote aanbod (doorgaans bewerkte) vleesimitaties. Zo is er voor ieder wat wils.

Doel

Doorgaans is de opvatting dat deze traditionele producten niet makkelijk op smaak te krijgen zijn en veel bereidingstijd kosten. Ook worden de producten vaak op een vrij ouderwetse, niet zo smaakvolle manier gepresenteerd in het supermarkt schap. Dit kan heel anders vinden wij! Daarom is het BUMI’s missie om deze traditionele plantaardige producten op een eigentijdse manier te herintroduceren. Dit doen we bijvoorbeeld door ready-to-eat varianten aan te bieden zodat je er in een handomdraai een lekkere maaltijd mee kan koken. Ook kiezen wij voor alternatieve ingrediënten, zoals een tempeh op basis van Franse lupine bonen; een duurzame peulvrucht (en tevens bodemverbeteraar) die dichtbij huis groeit en daarmee een mooi alternatief vormt voor peulvruchten uit verre windstreken.

BUMI’s consumentenassortiment is verkrijgbaar bij Ekoplaza, Marqt en een honderdtal zelfstandige bio winkels. In België vind je ons bij Bio-Planet. Onze producten zijn ook in trek bij bedrijfscateraars, verschillende horeca waaronder SLA, Poke Perfect en Sushito en maaltijdboxen als Marley Spoon en Ekomenu. Als kers op de taart starten we dit najaar in Duitsland en Frankrijk. Leuke (en spannende) tijden!

Actief bij

BUMI

Rol binnen initiatief

Ik heb vaak gedacht hoe ik als individu mijn steentje kan bijdragen aan een gezonde, groene(re) wereld. Met BUMI heb ik mijn manier van bijdragen gevonden, en deze blijkt groter dan aanvankelijk gedacht.

Als voedingsproducent hebben we namelijk de mogelijkheid (en in mijn ogen verantwoordelijkheid) om producten te maken die plantaardig, voedzaam én duurzaam zijn. Hiermee slaan we drie vliegen in één klap: we dragen bij aan een betere balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, stimuleren voedzame voedingskeuzes en verduurzamen de voedselketen.

Als ondernemer met grote idealen blijf ik streven naar impactvergroting en verduurzaming van onze onderneming. Ik hoop dat mijn bijdrage een rimpeleffect heeft en andere voedingsondernemers weet te inspireren om duurzame keuzes te maken.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

http://www.bumi.nl