Ezra de Korte

profiel-ezra

Ezra de Korte is 31 jaar oud en Lead Expert Social Enterprise - People Strategy Consultant

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

‘Je hoeft in de kerk niet te vertellen dat ze in God moeten geloven’. Uiteindelijk was dit het zinnetje dat mij overtuigde om een stap te maken naar de Rabobank. De bank die ik als klant een half jaar eerder verliet omdat ik De Eerlijke Bankwijzer blind had gevolgd en het eens was met de stelling dat banken in bepaalde zaken niet meer moesten investeren.

Ik twijfelde of ik me wilde verbinden aan een bedrijf dat zich bezighoudt met zaken die volgens mijn normen en waarden niet kloppen. Het was een gewetensvraag.

Op het moment dat de gesprekken bij de Rabobank liepen was ik nog werkzaam bij een sociale onderneming. Daar hielp ik bedrijven en professionals hun business te verduurzamen en hun persoonlijke drive of purpose te verbinden aan hun organisatie. Twee weken na mijn eerste gesprek bij de Rabobank werd ik gevraagd om in de jury plaats te nemen om iets te vinden van een aantal pitches voor de nieuwe Rabobank campagne. Toen daaruit duidelijk werd dat ‘Growing A Better World Together’ de nieuwe mantra van de Coöperatieve Bank werd wist ik dat daarin de licentie zit om dingen echt anders te doen. Alleen gaan dingen pas echt anders als de mensen die het moeten waarmaken geloven dat het nodig is. Je kunt geweldige ideeën hebben, maar als de cultuur in de organisatie niet meewerkt, gaat het nooit lukken. Dit was voor mij het signaal én het moment om in te stappen.

Doel

Verandering en verduurzaming begint bij de overtuiging en de bewustwording van mensen. Daarom ben ik vanuit de invalshoek Human Resources gaan werken. De kennis zit in de mensen, dus die moeten we goed inzetten!

Met professionals van de organisatie werkten we in Uganda samen bij een klant om de koffieketen in Uganda te verbeteren. De mensen die meegingen werden ambassadeurs van verduurzaming. De klant had een prachtige strategie voor de komende tien jaar.

Onze handelsbank, Trade en Commodity Finance, moest transformeren en een nieuwe strategie ontwikkelen. We brachten een jonge groep samen en bouwden een Sustainability Desk die aanstuurt op volledig duurzame deals.

Wij bouwden een programma voor directievoorzitters van de meer dan 100 lokale banken in Nederland: Community Leadership. Ze vergroten allemaal hun impact. Daaruit ontstond onder andere een coalitie rondom het thema bodemdaling in de omgeving Gouda. Daar werken we nu samen met de overheid en andere bedrijven om dat complexe vraagstuk aan te pakken.

Actief bij

Rabobank Groep

Rol binnen initiatief

De optelsom van alles dat ik tot nu toe heb gedaan bij Rabobank maakt dat ik werd gevraagd als Lead Expert Social Enterprise. Vanuit die rol kan ik allerlei activiteiten, organisatiebreed 'besmetten' met verduurzaming.

Ik moest ontdekken hoe je de meeste impact kunt maken binnen zo'n grote organisatie. Activiteiten moeten ook verwerkt worden in beleid en voorwaarden.

Daarom ben ik trots dat ik heb meegeschreven aan de People Strategie 2025. Waarbij we veel meer aansturen op het coöperatieve karakter, de oorsprong van de Rabobank. Dus het bouwen van coalities en samenwerkingen, en het geloof dat business en sociale impact samen gaan.

Als we mensen bewuster kunnen maken van het belang van duurzaamheid als onderdeel van de bedrijfsvoering zal de impact groter zijn dan ik me kan voorstellen.

Vanuit welke rol

Young professional