Ellen van Til

119892845_3233746793340298_5538968888202504954_n

Ellen van Til is 21 jaar oud en Co-Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Mijn naam is Ellen & ik ben de trotse co-founder en head van MUSA intimates.

MUSA intimates is het eerste duurzame lingeriemerk dat undies maakt van bananen. Het ondergoed wordt geproduceerd met bananentextiel: één van de sterkste natuurlijke stoffen in de wereld. Bananentextiel is gemaakt van een vezel die afkomstig is van het afval de banaan: de 'pseudo'-stam. Het textiel heeft overeenkomsten met zijde, maar verschilt in vier uitzonderlijke gebieden:

-het ademt,
-koelt,
-is waterafstotend
-en recyclebaar.

Deze kenmerken werken als de perfecte basis voor het omarmen van de intieme zones. Met
de bananen undies van MUSA streven we naar een wereld waarin vrouwen zich op duurzame wijze, van binnen naar buiten toe comfortabel, voelen.

Om dit te realiseren ziet MUSA de mogelijkheid om via haar sociale mediakanalen en offline events de boodschap te delen en zich midden met haar doelgroep te bevinden.

Doel

De afgelopen twee jaar, binnen mijn studie aan de HKU, onderzocht ik duurzaamheid in de fashion-industrie en potentiële alternatieven en oplossingen voor vervuiling van fast fashion. Zo bleek dat je uit de rest residuen van de bananenplant een vezel kan extraheren. De gewonnen bananenvezel kan verwerkt worden tot een duurzame en circulaire stof. Bij een juiste toepassing en verwerking van de bananenvezel, kan een duurzame circulaire waarde in zowel de bananen- als de mode-industrie gecreëerd worden.

Naast de succesvolle afronding van het onderzoek, creëerde ik MUSA intimates, het duurzame lingerie merk gemaakt van bananen. Na een geslaagd launch event te Sexyland Amsterdam met meer dan 200 bezoekers, ontwikkelde MUSA zich van een school project tot ware start-up.

Om de boodschap van MUSA te verkondigen organiseerde ik verschillende offline & online events zoals de intimates talks met toffe gastsprekers als Milou Deelen, Cathelijne Blok en Tessel ten Zweege.

In september 2020 slaagde ik erin om funding binnen te halen om het haalbaarheidsonderzoek van MUSA uit te voeren. Tijdens de uitwerking van dit onderzoek behaalde MUSA het nationale nieuws.

Actief bij

MUSA intimates

Rol binnen initiatief

Samen met 4 andere meiden richtte ik het concept van MUSA intimates op: Het eerste lingerie merk gemaakt van bananen!

Hierna ontwikkelde ik samen met de huidige mede-eigenaren Loes Pennings en Esther van de Glind, het concept naar een echte start-up die klaar staat om de markt te trotseren!

Aan mij de taak om dit proces in goede banen te leiden als head en creative director van MUSA intimates.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.musaintimates.com