Dena Simaite

Dena-Simaite

Dena Simaite is 30 jaar oud en Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Oprichtster van Noumenon, een duurzame en veganistische mode label uit Amsterdam opgezet in 2016, met het idee om ethiek en esthetiek samen te brengen. Zij is van mening dat mode nog mooier is als het op een diervriendelijke en ethische manier gemaakt wordt.

Ze kiest daarbij voor tijdloze/pure en biologisch afbreekbare stoffen zoals linnen, bio-katoen, cupro, en Tencel (gerecycled houtpulp), maar werkt tevens met innovatieve gerecyclede stoffen en blaast reststoffen een nieuw leven in. Alle stoffen en kledingstukken vinden hun oorsprong in Europa, om zoveel mogelijk CO2-uitstoot tegen te gaan.

Daarnaast is de inkt dat wordt gebruikt voor de prints milieuvriendelijk en op waterbasis gezeefdrukt in Amsterdam. Ook zijn de kledingtags gemaakt van gerecycled papier en de merklabels van gerecycled katoen. Verder wordt voor alle Amsterdammers de bestelling afgeleverd in een gerecyclede verpakking met de 100% elektrische bedrijfsauto BIRO. Met Noumenon hoopt Dena de vervuilde mode industrie op een positieve manier te veranderen. Haar motto is dan ook: verbeter de wereld op een stijlvolle manier.

Doel

Sinds 2016 heeft Noumenon al veel invloed gehad binnen de mode industrie. Zo is Noumenon in 2016 door Fashion Week Nederland benoemd als het mooiste diervrije modemerk van Nederland.

De collecties van 2018 en 2019 zijn voor 50% gemaakt van reststoffen, wat inhoudt dat er geen nieuw materiaal geproduceerd hoeft te worden, waardoor de CO2 uitstoot aanzienlijk minder is dan bij de meeste merken.

In april 2018 is Dena uitgenodigd om samen met de officiƫle PETA organisatie in Los Angeles een panel gesprek te houden over diervrije en duurzame mode in het centrum van Downtown LA.

Naast het dagelijks managen van Noumenon, maakt Dena regelmatig tijd om te spreken en haar kennis te verspreiden over duurzame mode bij de UvA - Amsterdam Business School, Berlin Fashion Week, Fashion Revolution Week, Creative Women Collective en is recent te zien geweest bij Koffietijd om duurzame mode onder de aandacht te brengen bij het grotere publiek.

Ook organiseert Dena regelmatig Pop-Ups in Amsterdam, Londen en Los Angeles samen met andere duurzame merken. Deze Pop-Ups zijn niet puur gericht op sales maar ook gericht op het bewuster maken van de consument door uitgebreide informatie te verschaffen ov

Actief bij

Noumenon

Rol binnen initiatief

Het doel van Noumenon is om duurzame, veganistische en ethische mode de norm te maken binnen de mode industrie van de toekomst. Er zijn tegenwoordig genoeg innovatieve en duurzame materialen waar geen dierenleed voor nodig is en die tegelijkertijd minder schadelijk zijn voor het milieu.

Vanuit welke rol

Zelfstandig ondernemer (ZZP)

Website

https://nou-menon.com/