Chantal Engelen

Chantal Engelen is 31 jaar oud en Gekke groente held bij Kromkommer  

Thema

Duurzame consumptie en productie

Naam: Chantal Engelen
Leeftijd: 31
Is: Gekke groente held bij Kromkommer
 
Categorie: Duurzame consumptie en productie
 
Activiteit: Chantal is al ruim 2 jaar actief om voedselverspilling tegen te gaan. Eerst met haar initiatief Too Good to Waste en sinds een jaar met Kromkommer. Daar zet ze zich in voor het redden van ‘gekke groente’ die vanwege hun looks of overproductie ons bord niet halen. Samen met de Krommunity, met telers, fans, winkels, restaurants en andere partijen in de voedselketen probeert ze van krom het nieuwe recht te maken. Sinds eind mei 2014 is er de allereerste soeplijn gemaakt van gekke groente, die inmiddels in meer dan 35 verkooppunten te koop zijn. Chantal haar kracht zit vooral in het bouwen van een mooi community, waarin iedereen samen helpt om gekke groente te redden en voedselverspilling de wereld uit te helpen. Een écht Krommie!
 
Effect: Het effect van de activiteiten is gericht op verschillende aspecten. Zo is er uiteraard een directe impact op het milieu, door minder verspilling en daarmee ook het beperken van het verlies aan grondstoffen en gebruikte arbeid en energiebronnen. Mede door Chantal heeft Kromkommer een sterke community waarin inmiddels meer dan 10.000 mensen via social media betrokken zijn en het bereik via andere media is groot. Namens Kromkommer spreekt Chantal ook regelmatig op evenementen en themabijeenkomsten om anderen over ons verhaal te vertellen en te inspireren ook een verandering in gang te zetten. Chantal laat zien dat als je iets wil veranderen, het ook daadwerkelijk kán, en nog op een leuke manier ook!
 
Duurzaam?: De belangrijkste impact is gericht op het verminderen van voedselverspilling, wat gelinkt is aan onder andere watergebruik, energiegebruik en het verkleinen van onze afvalberg. Deze issues zijn weer gelinkt aan grotere onderwerpen als klimaatverandering en het energievraagstuk. Ook heeft Kromkommer een sociale impact door het bewustmaken van mensen over voedselverspilling en ze concreet een handvat te bieden om het op een positieve manier tegen te gaan.
 
Meer info: http://www.kromkommer.com