Bibianne Roetert

Bibi2019

Bibianne Roetert is 29 jaar oud en Marketing Lipton

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

De verkoop van Lipton Ice Tea groeit. Gelijk aan de groei van Lipton groeide het aantal beelden op mijn netvlies van schildpadden in visnetten en zeepaarden vastgeklemd aan wattenstaafjes.
Met elk extra flesje dat we verkochten, werd er een extra plastic verpakking in de wereld gebracht. De verantwoordelijkheid van elk van deze flesjes werd na verkoop overgedragen aan de consument en het systeem. Wat die er vervolgens mee deden? Dat wist ik eigenlijk niet.
Het onderwerp plastic afval gaat gepaard met veel emotie, perceptie en mythes en het was een uitdaging hier 1 waarheid uit te destilleren. Het belangrijkste dat ik leerde is dat plastic geen slecht verpakkingsmateriaal is, maar dat we als bedrijf moeten nadenken hoe we minder, beter en geen plastic kunnen gebruiken en hoe we er na gebruik mee omgaan. Dit inzicht deel ik als een soort langspeelplaat met iedereen die het maar horen wil, en niet horen wil, binnen (en buiten) Lipton en Unilever. Door perceptie om te zetten in feiten en het stellen van meetbare doelen mbt plastic reductie werd het makkelijker om mensen mee te krijgen. Inmiddels verspreid het 'duurzaamheidsvirus' zich over de afdeling en is Lipton ook binnen Unilever 1 van de voorbeelden op het gebied van het ondernemen van actie op duurzaamheid. Want een duurzame doelstelling kunnen we allemaal hebben, door te DOEN maak je echt verschil.

Doel

Bij Lipton is er een global doelstelling op recyclebaarheid en gebruik van recycled materiaal. In Nederland zijn we een stapje verder gegaan. Tot nu is dit het resultaat:
- In NL de eerste frisdrank in een 100% rPET flesje gemaakt die we verkopen op festivals. Dit bespaart >6000 kilo virgin plastic.
- Produceren geen plastic stampertjes meer, dit bespaart 4.050 kilo plastic
- De eerste POS materialen van gerecycled plastic liggen nu in winkels/restaurants.
- Op festivals bereiken we 2 miljoen mensen: festivalstand dit jaar gemaakt van gerecycled materiaal, geen cocktails meer uitgegeven in single use cups + rietje + deksel.
- Komend festival zitten onze cocktails in een eetbaar membraam van zeewier, 0 verpakking. Hiermee willen we bezoekers aanzetten tot het nadenken over de alternatieven voor plastic.
- Sinds afgelopen jaar is de doelstelling van Lipton in Nederland om zo snel mogelijk 100% circulair te worden, dit was natuurlijk nooit gelukt in m'n eentje, maar ik ben er trots op dat mijn 'langspeelplaat' nu vastgelegd ligt in het hart van het merk.

Actief bij

Lipton, Unilever

Rol binnen initiatief

Dit initiatief voor Lipton ben ik in Nederland gestart door me eerst te verdiepen in de feiten en de beschikbare kennis op het gebied van plastic recycling en reductie. Deze kennis heb ik met behulp van collega's omgezet in duurzame, meetbare, doelstellingen voor Lipton. Door deze kennis te vertalen voor mijn collega's kunnen zij ook een bijdrage leveren aan het verduurzamen van het merk Lipton en hangt het dus niet meer alleen van mij af . Om ervoor te zorgen dat het reduceren en recyclen van plastic op de agenda blijft, heb ik een website gemaakt (www.liptonreducerecyclerefresh.nl) en probeer ik collega's te blijven inspireren bijvoorbeeld door voorbeelden van andere merken te delen op mijn Instagram pagina 'Sustainabibi'

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.liptonreducerecyclerefresh.nl/