Bastiaan Tolhuijs

portret

Bastiaan Tolhuijs is 32 jaar oud en Oprichter en ontwerper

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Tolhuijs Design is een design merk dat producten ontwerpt met afval materiaal. Daarbij wordt gekeken naar de schoonheid van een afval materiaal en daaruit wordt het product ontworpen. Snijafval van een markiezen fabriek, tot oude CAT grijpmachine armen, alles kan direct als grondstof de cyclus in zonder te recyclen, maar door er creatief een andere functie aan te geven. Onder het motto van recyclen is goed, maar upcyclen is beter. We ontwerpen in de omgekeerde volgorde. Wat we voor handen hebben – afval - is ons startpunt. Wij bestuderen het afvalmateriaal en bedenken vervolgens hoe we het waardevol kunnen maken.

Wij hebben parternships met grote Nederlandse fabrieken waar veel afval vrijkomt. Inmiddels hebben wij een assortiment van eigen producten opgebouwd met verschillende afval bronnen (pallets, hekwerkpalen, lashaspels, wagondelen, spijkerbroeken.

Daarnaast werken we samen met gevangenissen, sociale werkplaatsen, reclassering, GGZ. Hier wordt gelast, houtbewerkt, gepoedercoat, gedrukt, geassembleerd. In deze werkplaatsen krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans om te werken, en op een goede manier terug te keren in de maatschappij.

Sinds 2019 zijn we bezig met het oprichten van een B2B tak waarbij we producteigenaren begeleiden met het op een juiste manier wegzetten van productie werk bij sociale werkplaatsen. Zo helpen we bedrijven aan locale sociale productie, en sociale werkplaatsen helpen we aan werk en een positief imago.

Doel

Wij hebben in een paar jaar tijd een duurzaam assortiment opgebouwd van Design producten gemaakt van afval, en gemaakt door sociale werkplaatsen. Zo hebben we bewezen dat dit een valide businessmodel is. Lampen, tafels, wandrekken, accessoires, duurzame kerstpakketten en relatiegeschenken, met verkoop in Loods 5, Velto, Fonq, Vtwonen en gerenomeerde interieur winkels in Nederland en Frankrijk.

Dankzij DJ100 in aanraking gekomen met EY, we hebben samen doorgerekend wat de ecologische kosten (eco-kosten) zijn van onze producten waaruit blijkt dat we in vergelijking met concurrenten significant minder schade aanbrengen door onze manier van werken.

Wij zijn duurzame partner met de HVA waarbij we als klankbord dienen in de wereld van upcyclen en herinzetten van gebruikte materialen.

Met onze nieuwe B2B tak zijn we bezig verschillende merken te helpen met het produceren in sociale werkplaatsen. Deze werkplaatsen lijden aan het wasknijpersyndroom, maar kunnen inmiddels zoveel meer. Samen met hen proberen we hoogwaardige klanten te binden en in zee te gaan met een sociale manier van produceren.

Actief bij

Tolhuijs Design

Rol binnen initiatief

Tolhuijs Design opgestart, en het organiseren van alles. Van idee, tot logistiek, tot productie en verkoop. Een bord vol, maar wel de manier om inzicht in alles te krijgen en met duurzame oplossingen te komen. Met werknemers, zzp'ers en stagiaires zijn we een variërend klein team van tussen de 2 en 5 man.

Vanuit welke rol

Zelfstandig ondernemer (ZZP)

Website

https://www.tolhuijs.nl