Arjanna van der Plas

Arjanna van der Plas is 30 jaar oud en Communications manager Circle Economy  

Thema

Duurzame consumptie en productie

Naam: Arjanna van der Plas
Leeftijd: 30
Is: Communications manager Circle Economy
 
Categorie: Duurzame consumptie en productie
 
Activiteit: Arjanna reist het hele land af om mensen te inspireren met nieuwe ideeën voor duurzame product ontwikkeling en recycling als Communications manager voor het non-profit platform Circle Economy. In die rol organiseert ze een jaarlijks BOOSTcamp voor duurzame ondernemers in Amsterdam, geeft ze gastcolleges bij de Technische Universiteit Delft en de Vrije Universiteit van Amsterdam en brengt ze CEO’s, wetenschappers, politici en NGO’s samen om Nederland as “Circular Hotspot” op de kaart te zetten. In haar vrije tijd klust ze bij De Ceuvel: een bevuild industriegebied in Amsterdam Noord dat gerenoveerd word op een 100% duurzame wijze en werkplaatsen neerzet voor creatieve en sociale ondernemingen.
 
Effect: Het bereik van Arjanna’s activiteiten, als vertegenwoordiger van Circle Economy, is enorm gevarieerd; van studenten in de collegebanken tot Prins Carlos, van grote multinationals tot kleine start-ups. Ze zit aan tafel met grote partijen zoals Rabobank, ABN amro, Royalhaskoning, Deloitte Philips, Akzonobel of DSM om te analyseren waar de beste kansen liggen om duurzame projecten van de grond te krijgen. Daarnaast werkt ze met kleine duurzame start-up bedrijven zoals Edje Ledje, Mud Jeans of The Next Closet die profiteren van de expertise die Circle Economy te bieden heeft. Ze brengt experts uit het bedrijfsleven, overheid en de wetenschap samen om gebieden te identificeren waar de kansen voor de komende 10 jaar liggen. Aan de andere kant inspireert ze ook het grote publiek door bijvoorbeeld bij Lowlands op het podium te gaan staan en festivalgangers aan het denken te zetten over onze huidige consumptie-maatschappij.
 
Duurzaam?: Arjanna draagt concreet bij aan een duurzamere wereld door bijvoorbeeld te brainstormen met grote producenten zoals Philips, Akzonobel en DSM over mogelijkheden om hun productielijnen te vernieuwen en duurzamer te maken. Hierbij staat recycling van materialen centraal, en wel op zo’n manier dat het ook financieel aantrekkelijk is voor grote partners en daarmee stimulerend voor onze economie.
Arjanna daagt mensen en bedrijven uit om na te denken en in discussie te gaan over een maatschappij waarin duurzame ontwikkeling en recycling een geïntegreerd onderdeel in onze samenleving is; een maatschappij waarin producten niet een eigendom zijn dat je bezit – en weer weggooit al het op is -, maar een service die je huurt – en weer teruggeeft wanneer je behoefte afneemt.
 
Meer info: http://arjanna.nl/