Wouter buijze

Wouter-Foto-Bundles

Wouter buijze is 28 jaar oud en Co-Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Co-founder van Bundles, een start-up die bezig is met het toepassen van circulaire business modellen. Wij willen verspilling van materialen stoppen! Samen met onze partners zorgen we stukje bij beetje dat het gebruik van hoogwaardige en duurzame spullen aantrekkelijker wordt dan het kopen van wegwerp spullen. Dat doen we door deze spullen in een abonnement aan te bieden.

Waarom dat nodig is? Steeds meer spullen gaan snel kapot en eindigen vroegtijdig als afval. Als we gaan betalen voor prestaties in plaats van bezit krijgen fabrikanten een beloning als ze spullen maken die lang meegaan, goed gerepareerd kunnen worden, geupgrade kunnen worden en geschikt zijn voor refurbishment.

Hoe we dat doen? We werken intensief samen met partners om duurzame apparaten, zoals wasmachines, drogers, vaatwassers en koffiezetapparaten, beschikbaar te maken voor iedereen, ook voor mensen die met oog op de investering anders voor een B-alternatief hadden gekozen. Tijdens de gebruiksfase monitoren we het apparaat door het met het internet te verbinden. Zo kunnen klanten betalen voor gebruik, kunnen we persoonlijk advies geven om de apparaten slimmer en duurzamer te gebruiken en kunnen we extra diensten aanbieden zoals het automatisch leveren van wasmiddel, vaatwastabletten en koffie op het moment dat dat nodig is.

Samen met ketenpartners zorgen we dat apparaten worden gerefurbished als klanten hun abonnement beëindigd en dat er zo veel mogelijk waarde uit de materialen wordt gehaald.

Doel

Samen met onze partners verduurzamen we de keten. We combineren onze krachten om samen een transitie naar een circulaire economie te realiseren. Als klanten betalen voor gebruik in plaats van bezit, wordt het aantrekkelijk voor producenten om te investeren in spullen die duurzaam gebruikt kunnen worden en lang meegaan. Dit leidt niet alleen tot minder apparaten op de afvalberg, maar ook tot veel minder verspilling gedurende het gebruik.

Door de lange levensduur van de apparaten die we gebruiken hebben we samen met meer dan 1.000 gebruikers meer dan 2.000 wegwerpapparaten bespaard. Ook besparen Bundles klanten per jaar gemiddeld 91 kWh energie, meer dan 10 liter wasmiddel en meer dan 3.000 liter water door zuinige apparaten en advies. Dat staat gelijk aan 220 ton CO2 of totaal meer 12.000 bomen die één jaar lang groeien en CO2 opnemen.

Los van de meetbare impact door besparing geldt Bundles als inspiratie en showcase voor veel fabrikanten en organisaties. Bundles wordt genoemd als icoonproject in diverse rapporten en studies, bijvoorbeeld door de Ellen MacArthur Foundation en in de transitie agenda consumptiegoederen, de uitwerking van het grondstoffenakkoord.

Actief bij

Bundles

Rol binnen initiatief

Zoals dat in een startup gaat zijn de verantwoordelijkheden binnen Bundles divers en continue veranderend.

Wouter heeft een commerciële functie binnen Bundles. Hij is verantwoordelijk voor de groei van de Miele abonnementen met een team van online marketeers, community managers, service designers en graphic designers.

Daarnaast heeft hij diverse projecten, zoals de lancering van het wasmiddelabonnement en het koffie abonnement, diverse crowdfundingcampagnes en de ontwikkeling van de app geleid. Samen met andere teamleden werkt hij aan het structureren van een schaalbare financieringsconstructie voor circulaire business modellen.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.bundles.nl/