Wilbert van de Kamp

Wilbert-portretten-1055

Wilbert van de Kamp is 28 jaar oud en CEOmapost

Thema

Maatschappelijk betrokken ondernemen

Initiatief

Het fundament onder de dingen die ik doe is dat ik het jammer vind dat verschillende groepen in de samenleving niet meer met elkaar praten (consument - productent ; oud - jong ; hip - niet hip). Daar doe ik iets aan door middel van bedrijfjes en campagnes. Ik ben de oprichter en CEOmapost (pun intended) van Omapost, een app waarmee mensen vanaf hun telefoon heel makkelijk en snel een kaartje naar hun oma (of een ander lief iemand) kunnen sturen. Het doel hiervan is om te zorgen dat jong en oud meer met elkaar praten. Voor mensen die geen opa of oma meer hebben, hebben we adopteer-een-oma, waarmee we je matchen met een oudere die het leuk vindt wat vaker een kaartje te krijgen. Daarnaast presenteer ik in Amsterdam een talkshow over Voedsel&Ondernemerschap, 'Als Warme Broodjes'. Doel is om jonge mensen te inspireren het voedselsysteem te veranderen door te ondernemen, en ondernemers een podium te bieden. Ik woon als huisbewaarder in een oud huis(Oosterhouw.nl) in Leens (Noordwest-Groningen), waar ik kook met producten van boeren van binnen de 10 km van mijn huis, en waar kunstenaars/schrijvers/mensen op zoek naar rust rustig kunnen werken aan wat ze belangrijk vinden. Ook zijn er diners en festivals. Ik ben organisator van het Aardappelfeest, een oogstfeest in Hornhuizen voor boeren en burgers. Ik ben mede-oprichter van Appelkruimel&Fris, een ludiek kledingmerk als tegengeluid tegen een onhaalbaar schoonheidsideaal.

Doel

Omapost heeft op dit moment meer dan 6000 gebruikers, die vaak maandelijks een kaartje naar hun oma of opa sturen. Met een actie voor Eberhard van der Laan - Eberhardpost - kregen we bijna 1000 jongeren zover hem een kaartje te sturen, en meer te doen dan een like geven of tweet te verzenden. We krijgen wekelijks berichten van mensen die zeggen dat dit hun relatie écht verbeterd heeft. Met Appelkruimel & Fris hebben we 500 truien verkocht, waarvan de winst naar bakkerij Iambe (een bakkerij waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken) is gegaan. Elke maand komen er 100-150 mensen naar mijn talkshow, en het Aardappelfeest had afgelopen jaar 750 bezoekers. Door middel van dit feest en Oosterhouw weet ik jonge mensen uit de Randstad naar mijn provincie te trekken, en kan ik boeren en vissers uit mijn streek een podium geven in programma's zoals Geloof en een Hoop Liefde van de EO.
Met mijn campagnes/bedrijven (soms weet ik het verschil ook niet echt) weet ik altijd veel mensen te bereiken.

Actief bij

Omapost

Rol binnen initiatief

Ik ben oprichter van Omapost. Ik verzon het bedrijf op een Startup Weekend, testte het op een zo simpel mogelijke manier (Google Form), realiseerde een bedrag van 21.000 euro d.m.v. crowdfunding en bouwde samen met een team developers, een designer die er vanaf het begin al bij was en een financiële man een app, die nu in 8 maanden 6000 gebruikers heeft. Omapost is van een leuk idee een stevige BV met een verdienmodel geworden, maar maakt ook echt impact: relaties tussen jong en oud verbeteren, en eenzame mensen worden uit hun isolement gehaald. Soms is het best moeilijk om een digitaal product te hebben, waardoor je niet altijd echt in contact staat met je gebruikers, maar de hartverwarmende berichten over contact die we elke week krijgen maken veel goed.

Vanuit welke rol

Student

Website

http://www.omapost.nl