X

Ben jij bezig met duurzame impact en jonger dan 33?

Dan zijn we op zoek naar jou! De DJ100 laat zien dat duurzaamheid mogelijk is en biedt unieke netwerk mogelijkheden!
 
opgeven & aanbevelen

Valerie Hirschhauser

valerie

Valerie Hirschhauser is 26 jaar oud en Co Founder en CEO

Thema

Ketenverantwoordelijkheid en eerlijke handel

Initiatief

FRANK is een sociale onderneming met de missie om meer inzicht te geven in de theesector. Een tijdje geleden zat ik met mijn kop thee op de bank in Amsterdam en besefte me dat ik niet eens wist waar mijn thee, die ik dagelijks drink, vandaan komt. Na enkele maanden voorbereiding ben ik toen zelf op onderzoek gegaan in Oost-Afrika, met name Uganda, Rwanda en Uganda, en heb ik met talrijke boeren, fabrieken en organisaties binnen de theesector gepraat en antwoorden kunnen vinden op mijn vragen. Het probleem is vaak dat de consument wordt gesluierd in een gebrek aan informatie en transparantie. Dit kan verbeterd worden, door het verhaal achter de thee te vertellen, in plaats van alleen een product te verkopen. De markt biedt momenteel te weinig producten die een ander − en eerlijker − verhaal durven te vertellen. De meeste bedrijven in de theesector zijn voornamelijk gericht op kosten, marges en winst. Ik geloof sterk dat enkel wanneer de klant om meer transparantie vraagt of er financiële prikkels zijn, zal er beweging komen bij de grote players in de sector. Wat begon als een sociale media campagne, heeft zich nu ontwikkelt tot een start-up, waarbij we over enkele maanden online thee abonnementen gaan aanbieden met hoge kwaliteit, losse thee uit afgelegen plekken in Oost-Afrika. Door de thee maandelijks door je brievenbus te sturen, kunnen wij klanten een unieke productervaring bieden en middels uitgebreid info materiaal een eerlijk verhaal vertellen over de thee.

Doel

De meerderheid van de thee wordt vanaf de fabriek via een theehandelaar richting een veiling gebracht en verkocht aan de grote theespelers, zoals Lipton, Finlays en Tetleys. Na vaak enkele maanden opslag in een pakhuis wordt de thee verscheept naar het Westen, waar deze een ‘blending’-proces doorgaat, waarbij er vaak aroma's worden toegevoegd. Met FRANK willen we de handelsketen zo kort mogelijk maken, door de losse, pure thee vanuit de fabriek in Kenia en Rwanda direct naar de consument te sturen. Hierdoor verkort je de fysieke en mentale afstand tussen consument en producent. Op basis van direct trade, knippen we schakels uit de keten en kan meer waarde in land van productie blijven. We hebben de afgelopen maanden een actieve sociale media ‘following’ opgebouwd en schrijven een maandelijkse guest blog op Oneworld. We zijn onlangs geselecteerd als deelnemer aan de ‘incubator’ Start-Up Chile, waarbij we gratis financiering hebben ontvangen om onze plannen werkelijkheid te maken. De handelsketen is inmiddels opgezet, de juiste contacten met de boeren en fabrieken gelegd, en onze online platform is in ontwikkeling. We verwachten midden juni live te gaan.

Actief bij

FRANK

Rol binnen initiatief

Samen met medeAIESECer David Kellerman heb ik FRANK 6 maanden geleden opgericht en zijn wij samen enkele maanden op onderzoek uitgegaan in Oost-Afrika. Ik ben verantwoordelijk voor het opzetten van onze handelsketen en het contact met de theeboeren en -fabriek. Daarbij ben ik altijd op zoek naar strategische partners binnen de sector en hou ik me bezig met het schrijven van onze online content. Zoals bij elke startup hoort de administratie, marketing en het zoeken naar financiering uiteraard ook bij de dagelijkse taken.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.facebook.com/frankabouttea/

Tweet

Het bedrijfsleven moet en wil verantwoord ondernemen; FRANK draagt hier zijn steentje aan bij. Benieuwd naar de DJ 100 lijst van 2016!