Tara Scally

Tara-Scally

Tara Scally is 30 jaar oud en Woordvoerster

Thema

Ketenverantwoordelijkheid en eerlijke handel

Initiatief

Tara heeft zich het afgelopen jaar ingezet voor vergrote transparantie in de kledingindustrie. Door het voeren van een campagne #Gotransparent gericht op 70 internationale kledingmerken om ervoor te zorgen dat kledingmerken laten weten waar en onder welke omstandigheden kleding produceren.

Doel

De campagne heeft er toe geleid dat werelwijd 70.000 consumenten hun handtekening hebben gezet wat er toe leidde dat verschillende merken o.a. Primark hun fabrieken online hebben gezet. Dit bevordert de samenwerking tussen NGO's / vakbonden en de bedrijven tot verbetering van de arbeidsomstandigehden in de fabrieken waar ze inkopen.

Schone Kleren Campagne publiceerde een position paper over transparantie met aanbevelingen voor merken en de Nederlandse en Europese overheid.

Schone Kleren Campagne publiceerde een rapport "de mythe van de Europese sweatshops" over hongerlonen en andere schrijnende arbeidsomstandigheden in Oost- en Zuidoost-Europa. Tara wist dit op het NOS Journaal en voor verschillende geschreven media toe te lichten.







De pop-up sweatshop van de SKC's trok veel belangstelling van publieke en Nederlandse en EU-parlementsleden.





Door deze actie heeft Primark begin 2018 zijn fabriekslocaties online gezet.

Actief bij

Schone Kleren Campagne

Rol binnen initiatief

Tara heeft een groot netwerk opgebouwd waardoor de relaties met media goed zijn en ze haar makkelijk weten te vinden. Tara kan het verhaal van Schone Kleren Campagne goed verwoorden aan verschillende doelgroepen. Tevens schuwt ze het aankaarten van misstanden in productieketens van bedrijven niet en gaat ze op een constructieve manier de conftrontatie met kledingmerken aan.

Vanuit welke rol

Young professional