X

Ben jij bezig met duurzame impact en jonger dan 33?

Dan zijn we op zoek naar jou! De DJ100 laat zien dat duurzaamheid mogelijk is en biedt unieke netwerk mogelijkheden!
 
opgeven & aanbevelen

Sebastian Mennes

Sebastian-Mennes

Sebastian Mennes is 31 jaar oud en Initiatiefnemer (Sharefood.in), Voorzitter (SVU), Directeur en Oprichter (Newsourcing BV)

Thema

Voedsel en landbouw

Initiatief

In 2013 zijn de startup Newsourcing BV en de Stichting Verantwoord Uitbesteden opgericht. Enerzijds om software outsourcing laagdrempelig te maken voor Nederlandse bedrijven; anderzijds om de keten waarin wij actief zijn te verduurzamen. Meer info: http://www.sprout.nl/artikel/outsourcing/startup-newsourcing-duikt-het-nieuwe-uitbesteden Bottom-line: met een structureel percentage van de omzet van de BV de Stichting doorlopend financieren, om daar vervolgens duurzame projecten mee op te zetten. In eerste instantie richten wij ons daartoe op India. Al sinds 2008 hebben we in de zuidelijke staat Kerala een eigen R&D vestiging (Mennes R&D Pvt. Ltd.) met een multidisciplinair team van programmeurs op de loonlijst

Het eerste project van de Stichting Verantwoord Uitbesteden is Sharefood.in. Door klimaatverandering, armoede en de stijgende wereldbevolking stijgen de voedselprijzen snel - vooral in een land als India. De gemiddelde Indiër geeft het grootste deel van het inkomen uit aan voedsel, zo blijkt uit onderzoek. Om meer zelfvoorzienend te worden verbouwt men voedsel daarom vaak zelf. Uit enquêtes blijkt dat men bereid is dit voedsel met elkaar te ruilen. Er is echter een informatie probleem, omdat men niet weet wat op welk moment beschikbaar is voor ruilhandel.

Om deze problematiek het hoofd te bieden, heeft de Stichting de afgelopen 2,5 jaar het online platform Sharefood.in ontwikkeld dat het ruilen van zelf verbouwd voedsel onder de lokale bevolking in India faciliteert.

Doel

Ons ultieme doel: het decentraliseren van de voedselketen door het inzetten van moderne online technieken. Ons concrete doel is om de deeleconomie naar ontwikkelingslanden te brengen op een manier dat het écht iets bijdraagt: eerst naar India, daarna naar de rest van de ‘derde’ wereld.

We zijn inmiddels 2,5 jaar, 2 HBO afstudeeronderzoeken, 2 prototypes, diepgravend marktonderzoek ter plaatse (Thrissur, India), duizenden uren en enkele tienduizenden euro's ontwikkelingskosten verder met als concrete resultaten:
(a) een afgerond, werkend product: https://sharefood.in/app
(b) een landingspagina ter promotie: https://sharefood.in/
(c) bescheiden organische groei in Kerala (Zuid-India) na de (beta) soft launch: https://sharefood.in/kerala
(d) Indiegogo crowdfunding pagina in de startblokken (ontwikkeling is voor onze rekening geweest; in ons streven naar exponentiele groei richten we ons t.a.v. marketingbudget nu tot de crowd) https://www.youtube.com/watch?v=aQTG35eaxcw

(2) V.w.b. het verduurzamen van het bedrijfsleven hebben we bewezen dat MVO geen loze kreet hoeft te zijn: de afgelopen jaren is een vast percentage van de omzet van de BV aan de Stichting geschonken (met resultaat)

Actief bij

Sharefood.in, Stichting Verantwoord Uitbesteden, Newsourcing BV

Rol binnen initiatief

Door een burn-out (http://www.sprout.nl/artikel/ondernemen-met-een-burn-out) heb ik via de harde weg geleerd dat er meer is dan alleen geld verdienen. Dit heeft mijn kijk op ondernemerschap aanzienlijk veranderd. In mijn optiek begint échte duurzaamheid in het bedrijfsleven bij het kritisch onder de loep nemen van je eigen keten. Pin jezelf vervolgens vast op een haalbaar doel, steek daar structureel een percentage van je omzet in (je winst is te makkelijk), en investeer zoveel mogelijk tijd als je kan. Wij hebben binnen Newsourcing BV (in samenwerking met de Stichting Verantwoord Uitbesteden) bewezen dat je met die commitments je business vervolgens binnen een paar jaar kunt verduurzamen en concrete resultaten kunt boeken.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://sharefood.in

Tweet

Jouw bericht in max 140 tekens