051

Sander Roovers: ‘De nieuwe WERKelijkheid’

‘Noem ons idealisten, kantelaars, dwazen, naïevelingen, wereldverbeteraars, friskijkers of dwarsdenkers. Eén ding is zeker: wij zien een andere wereld voor ons dan de wereld waar we vandaag de dag in leven. Wij geloven dat werken anders kan. Anders moet. Met ‘wij’ bedoel ik de Y-generatie, de nieuwe generatie professionals. Ik zie deze generatie als de katalysator naar een nieuwe wereld.’ Sander Roovers, oprichter van Ygenwijs (@ygenwijs), een inspiratieplatform van en voor de Y-generatie, is de tweede expert die in de aanloop van de lancering zijn visie en analyse deelt over de Duurzame Jonge 100.

 

‘Werken moet anders. Zelfontplooiing zou de drijfveer moeten zijn, niet het salaris. In organisaties, maar als dat niet past vanuit ondernemerschap. Werk wordt levenswerk. Want er is een aantal zaken dat als vanzelfsprekend wordt gezien. Werk moet zinvol zijn, voldoening geven en mogelijkheden bieden jezelf te ontwikkelen. Tijd tussen werk en privé vervaagt. Logisch, want als werken aanvoelt als hobbyen, vliegt de tijd.

 

De ‘Ik kom echt niet uit een Y-generatie’

De Y-generatie is grofweg de generatie geboren tussen 1985-2000. Een generatie die hun ouders als coach zag. Want ze mochten zelf beslissingen nemen en werden altijd gehoord in het besluitvormingsproces. Je zou kunnen zeggen dat ze een veto hadden tijdens beslissingen in het huishouden, gekoppeld aan een overvloed aan keuzes. In de supermarkt, in het onderwijs en in het sociale leven.

 

Wij Y’tjes kunnen niet anders dan enorm verwend en veeleisend op de arbeidsmarkt terechtkomen, zo suggereert onze opvoeding misschien. Dat was wellicht zo geweest als de economie nog hoogtij vierde. Maar doordat een job vinden momenteel een zware uitdaging is, zijn we weer met beide voetjes op de grond gekomen.

 

Met beide voeten op de grond, maar wel met het hoofd in de wolken. Soms letterlijk. Want zingeving en idealisme zijn ons niet vreemd. Dit is een tijdperk waarin er ontzettend veel aandacht is voor duurzaamheid, eco-friendly, klimaat neutraal en groen ondernemen. Bijdragen aan de wereld heeft nog nooit in zo veel mission statements gestaan.

 

De crisis maakt ons zelfbewuster. We worden gedwongen creatief te zijn om aan een baan te komen. Of we besluiten het zelf te proberen en kiezen voor ondernemerschap. Om zowel de baankans als het ondernemerssucces te vergroten, kijken we goed naar onszelf. ‘Wat wil ik?’ en ‘Wat kan ik?’ zijn vragen die we onszelf vaak stellen. We denken te weten wat we willen. Natuurlijk zijn er valkuilen; een burn-out ligt altijd op de loer. Maar de combinatie van idealisme en zelfbewustzijn heeft een grote kracht. Een transformerende kracht.

 

De nieuwe WERKelijkheid

Die transformerende kracht blijkt wel uit de vele nominaties die de Duurzame Jonge Top 100 ontving. Ruim 312 aanmeldingen van innovatieve en inspirerende Y’tjes op het gebied van duurzaamheid in Nederland. Stuk voor stuk parels en bezig om van de wereld een mooiere plek te maken.

 

Neem bijvoorbeeld de 24-jarige duurzame projectontwikkelaar Vera Anna Bachrach. Of de 25-jarige Thijs Lindhout, die bedrijven helpt om hun CO2 te reduceren. En natuurlijk Daan Weddepohl van Peerby: een snel groeiend platform waarop je spullen kan lenen en uitlenen aan mensen in je buurt. Ik ben er fan van!

 

Maar niet alleen vanuit ondernemerschap wordt er bijgedragen aan een mooiere wereld. Ook binnen organisaties wordt daar hard aan gewerkt. Zo zette Paulette Ommen Corporate Responsibility op de kaart binnen Ernst&Young en stoomde ze door naar de rol van voorzitter van de Global Shapers: hét netwerk van maatschappelijk betrokken jonge leiders van het World Economic Forum. Of neem Sander van ’t Foort, voorzitter Partijcommissie Duurzaamheid bij de ChristenUnie. Vanuit die rol is hij actief aan het lobbyen voor duurzaamheid achter de schermen in het politieke landschap.

 

In verschillende rollen, maar met dezelfde drijfveren zorgen deze Y’tjes voor impact en een duurzamere samenleving. Een andere overeenkomst is dat ze allemaal gewoon zijn begónnen. Het zijn doeners die het heft in eigen handen hebben genomen en een deuk in het universum slaan.

 

Die deuk in het universum kan jij net zo goed teweegbrengen. Kleinschalig of grootschalig. Binnen een organisatie of vanuit ondernemerschap. In Nederland of wereldwijd. “Use the Force” zei Obi-Wan Kenobi tegen Luke Skywalker in Star Wars. Hetzelfde geldt voor jou: gebruik je kracht, jouw talenten en passie, om de wereld een beetje mooier te maken. Liever vandaag dan morgen. Dat het kan, daar zijn de Y’tjes in de DJ100 lijst een mooi voorbeeld van!’