Roos Spekman

Profielfoto

Roos Spekman is 28 jaar oud en Consultant & sociaal ondernemer

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

In de afgelopen drie jaar heb ik me vanuit Kirkman Company volledig ingezet om sociaal ondernemerschap tot het nieuwe normaal te maken. Hiervoor heb ik samen met collega's de Social Impact Factory opgezet. Binnen de Social Impact Factory was ik verantwoordelijk voor de dienstverlening "sociaal inkopen". Mijn doel was: meer medewerkers van publieke en private organisaties laten inkopen bij sociaal ondernemers. Op deze manier ontstaat er een win-win-win situatie: een kwalitatief hoogwaardig product of dienstverlening, een fair prijs en maatschappelijke impact.

Om deze dienstverlening te versterken heb ik in 2017 de samenwerking Buy Social opgezet, met het vernieuwde platform "Social Impact Market". Buy Social is een samenwerking tussen Social Impact Factory en Social Enterprise NL.

Daarnaast heb ik publieke en private organisaties geholpen het gedachte goed van sociaal ondernemerschap te omarmen en te stimuleren in zijn/haar organisatie en omgeving/gemeente.

Doel

In 2017 hebben ik samen met Social Enterprise NL de samenwerking Buy Social opgezet. Hierdoor ontstaat er een veel groter bereik aan sociaal ondernemers én versterken we elkaar in het verhaal naar publieke en private organisaties. We hebben hiervoor het Buy Social Leernetwerk opgezet. Het Buy Social Leernetwerk creëert een omgeving waarbinnen organisaties met sociaal inkopen aan de slag kunnen: leren door te doen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de nieuwe Social Impact Market: een online marktplaats waar producten en diensten van sociaal ondernemers op te vinden zijn. Samen met sociaal ondernemers heb ik deze website ontwikkeld. In januari 2018 is deze gelanceerd, met inmiddels 210 producten en diensten online.

In de afgelopen drie jaar is er een omzet van ruim €600.000,- gerealiseerd voor sociaal ondernemers via de dienstverlening van de Social Impact Factory en Buy Social. Dit is nog veel meer, maar niet alles komt bij ons terug. Dit is goed: want uiteindelijk moet het ook heel normaal zijn dat je inkoopt bij een sociaal ondernemer. Daarnaast zijn er 19 publieke en private organisaties aangesloten om gebruik te maken van de Social Impact Market.

Actief bij

Kirkman Company, Social Impact Factory, Buy Social

Rol binnen initiatief

Binnen Kirkman Company ben ik werkzaam als Consultant. Vanuit deze rol heb ik samen met collega's de Social Impact Factory 3 jaar terug opgericht. Binnen de SIF was ik verantwoordelijk voor de dienstverlening Sociaal Inkopen (Lead Sociaal Inkopen). Vanuit deze rol was heb ik samen met Bart Krull van Social Enterprise NL de samenwerking Buy Social opgezet. Ik was hierbij specifiek verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vernieuwde Social Impact Market.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

https://www.buy-social.nl/