Philippe Birker

Koala-1st-LF-Anniversary

Philippe Birker is 29 jaar oud en Co-Founder & Network Co-ordinator

Thema

Sociale innovatie

Initiatief

In 2013 tijdens mijn tijd als student aan de universiteit van Maastricht ben ik samen met mijn medeoprichter David Caspers de Love foundation gestart. Met de Love Foundation organiseren wij evenementen en verkopen we fair-trade kleding om geld op te halen voor sociale projecten. Ons grootste project is op het moment een water ontwikkelingsproject in Kenia met de Nederlands NGO Simavi. Hierover is meer informatie te vinden op; www.love-foundation.org/about

Naast de Love Foundation probeer ik het gebruik van koffiebessen te verspreiden in mijn werk bij Selo. Bij Selo maken we een drank van zongedroogde koffiebessen, ook wel bekend onder de naam Cascara. De bes is het fruit dat om de koffieboon heen zit, vooralsnog wordt deze bes bijna niet gebruikt. Bij Selo proberen we dit te veranderen zodat we voedselverspilling tegen kunnen gaan en het inkomen van koffieboeren kunnen doen stijgen. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op; www.selocoffeefruit.com

Doel

De Love Foundation heeft op het moment 250 vrijwilligers in 6 verschillende steden. Onze actieve Love Hubs (Love Foundation organisaties op een lokaal niveau) bevinden zich in Amsterdam, Berlijn, Dresden, Maastricht, Milaan en Perth. Het afgelopen jaar hebben deze vrijwilligers samen meer dan twintig evenementen georganiseerd en daarmee hebben ze ongeveer 15.000 euro opgehaald voor ons water project in Kenia. De Love Foundation is meer dan enkel het inzamelen van geld voor een goed doel, we zien ons zelf ook als een grote familie die vrijwilligers, artiesten en kunstenaars uit verschillende plaatsen verbindt. Zo biedt de Love Foundation artiesten de mogelijkheid om op plaatsen buiten hun eigen stad te spelen en zodoende hun netwerk en capaciteiten te vergroten.

Met Selo hebben we tot nu toe ruim 60.000 flessen verkocht en hebben we Cascara als goed alternatief voor andere cafeïnehoudende dranken op de kaart weten te krijgen. Sinds we zijn gestart met Selo, zijn er twee EU bedrijven ons gevolgd met het maken van Cascara dranken. De EU heeft daarom Cascara genomineerd om erkend te worden als nieuw consumptie product en daarmee heeft ze de weg vrij gemaakt voor wijdverbreide Cascara

Actief bij

Stichting Love Foundation

Rol binnen initiatief

Oprichter

Vanuit welke rol

Student

Website

https://love-foundation.org