Noor Buur

noor-buur-profiel

Noor Buur is 31 jaar oud en Co-founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Ik ben co-founder van BeeBlue, een ondernemerscollectief dat bijdraagt aan de structurele systeemverandering naar een circulaire economie. We willen deze vernieuwing dóen, door samenwerking en ondernemerschap. BeeBlue brengt de theoretische principes van een (lokale) circulaire economie in de dagelijkse praktijk door duurzame producten te ontwikkelen die een -commercieel haalbaar- alternatief zijn voor dagelijkse gebruiksproducten.
We ontwikkelen producten die deels gemaakt zijn van reststromen - een bijproduct van onze productie en consumptie. Van onverkocht brood, dat anders door bakker of supermarkt was afgedankt, brouwen we het speciaalbiertje Toost. Brood is namelijk een prima vervanger voor mout. Het bierbostel - een vezel- en proteïnerijk restproduct van bierbrouwen - zetten we in als grondstof voor granola producten. Zo ontwikkelen we twéé nieuwe producten op basis van één 'reststroom': daarmee maken we minder gebruik van nieuwe grondstoffen, en zorgen we ervoor dat de waarde van reststromen weer wordt benut in plaats van wordt afgedankt.
Ook ontwikkelen we natuurlijke zeep en huidverzorgingsproducten op basis van reststroom sinaasappelschillen en koffiedik. Sinaasappelschil levert een heerlijke -natuurlijke!- citrusgeur op (in tegenstelling tot chemisch namaken en toevoegen) & koffiedik is een natuurlijke scrub (in tegenstelling tot de plastic scrub deeltjes die nu in een groot deel van de zeep worden verwerkt en leidt tot een "plastic soup" in de oceanen).

Doel

Met mijn werk voor BeeBlue draag ik bij aan het opnieuw inzetten van reststromen -zoals koffiedik, sinaasappelschillen en onverkocht brood dat ander was afgedankt- als waardevolle grondstof. Hiermee creëren we waarde. Dit is economische waarde: het minder hoeven benutten van nieuwe grondstoffen, en het tegengaan van verspilling. Maar belangrijker nog, maatschappelijke waarde: de producten zijn inspirerende voorbeelden van hoe we anders kunnen omgaan met reststromen die we nu als "afval" zien en onterecht afdanken.
Toost, het biertje van onverkocht brood, is al succesvol op de markt gebracht en biedt consumenten een duurzame keuze speciaalbier (een pale ale). SOOP, de zeep- en huidverzorgingsproducten, zullen binnenkort beschikbaar zijn op de markt. Via het programma Groen Licht van BNN/Vara is er al de nodige maatschappelijke aandacht voor de producten ontstaan, en inspireren we met duurzame innovatie.

Actief bij

We Are BeeBlue

Rol binnen initiatief

Ik ben mede-oprichter (co-founder) van de start-up BeeBlue. Op dit moment houd ik me bezig met de dagelijkse operatie van de ontwikkeling van de duurzame producten, bijvoorbeeld: de organisatie van de reststromen als basis voor de producten, de operatie van bewerking van deze reststromen, het (laten) testen van de producten).
Ik heb een rol in de organisatie opbouw, bijvoorbeeld juridische en financiële vraagstukken, en strategische organisatie ontwikkeling - bijvoorbeeld strategische keuzes t.a.v. producten en positionering, partnerschappen.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

http://www.wearebeeblue.com