Michael Luesink

Portret-Michael-2

Michael Luesink is 29 jaar oud en Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

In een wereld waar de bevolking zal toenemen tot 9 miljard in 2050 is voedselzekerheid een hot issue. Wat blijkt: een meer gebalanceerde consumptie van (minder) dierlijke en (meer) plantaardige eiwitten levert op alle gebieden winst. In Nederland wordt daarom al veel geïnvesteerd in imitatie-vlees, producten van insecten, zeewieren en zelfs kweekvlees. Maar zijn we de gewone boon vergeten? Deze zit van zichzelf al vol gezonde voedingsstoffen en is een hele makkelijke manier om plantaardige eiwitten te consumeren. Met die gedachte richtte Michael Luesink in 2015 BOON Foodconcepts op. Het werd zijn missie bonen wekelijks bij de consument op tafel krijgen en op deze manier impact creëren voor een meer plantaardige wereld. Michael: "Als we bonen zelf opeten kunnen we daar veel meer mensen mee voeden dan wanneer we ze eerst aan dieren voeren voor de productie van vlees of zuivel. Een essentiële stap om te komen tot een duurzamere voedingsketen. Zo hebben bonen hebben een sleutelrol in een meer plantaardig en duurzaam eetpatroon van vandaag en morgen."

Michael wil daarom met BOON uitgroeien tot de meest duurzame en innovatieve bonen-producent van de wereld. Dat doet hij door een lokale keten te bouwen van boer tot bord. Met de BOON productinnovaties wil hij de consument de oer-Hollandse boon weer laten herontdekken. Dit doen we niet door overtuiging, maar door verleiding. Duurzaam eten moet gewoon de lekkerste keuze worden!

Doel

Michael laat al 3 jaar zien dat hij er met BOON geen potje van maakt. Door slimme activaties, innovatieve producten, een oprecht verhaal en een tikkeltje rebels te zijn zet hij plantaardig eten op de Nederlandse eettafel. Afgelopen jaar vergaarde hij veel publiciteit met een plek in de top 10 van de MKB Innovatie top 100, een nominatie voor Vegan Product van het Jaar en de award voor het meest impactvolle project van 10 jaar HAS.

Ook zien consumenten de producten van BOON bij steeds meer supermarkten in steeds meer verschijningsvormen. Zo haalde Michael binnen 1 jaar Albert Heijn binnen en lanceerde hij afgelopen jaar bij de Jumbo. Al snel daarna volgden DEEN en EMTÉ en komende maanden wordt BOON ook bij andere grote Nederlandse retailers zoals PLUS geïntroduceerd. Bovendien is Michael dit jaar bezig met de ontwikkeling van maar liefst 30 nieuwe, innovatieve producten. Een logische stap volgende stap is dan ook om dit jaar de grens over te gaan met het unieke verhaal van BOON. Michael is een echte pionier die van producent tot consument het beste van het beste wil leveren, met volledige focus. Die focus gaat BOON richten op landen als Engeland, Duitsland en Scandinavië.

Actief bij

BOON Foodconcepts B.V.

Rol binnen initiatief

BOON was Michael's afstudeerproject, waarmee hij in 2014 een Foodmanship award won. Tegen de logische route in ging hij niet bij grote productiebedrijven werken. Hij besloot van BOON een succes te maken en zo tegelijkertijd iets bij te dragen aan een duurzamere en meer plantaardige wereld. Het oprichten van BOON en dit eigenhandig tot een succes maken, dat typeert een jonge ondernemer die niet bang is om risico's te nemen.

Doordat hij zijn eigen boontjes dopt, inspireert Michael ook andere jonge ondernemers om het heft in eigen handen te nemen en de ecologische voetafdruk op onze planeet te verlichten. Zo zorgen we er samen voor dat Nederland een voorbeeldrol krijgt in de transitie naar een meer plantaardig eetpatroon!

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.boonbonen.nl