Matthijs Bussemakers en Bram Ruiter

Foto DJ100

Matthijs & Bram Bussemakers & Ruiter is 21 jaar oud en Oprichter

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

Wij zijn twee studenten aan het eind van de bachelor Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. We hebben dan ook beide voor deze studie gekozen, omdat het ons de kans geeft een bijdrage te leveren aan de verschillende technische aspecten van duurzaamheid, zoals de energietransitie of de circulaire economie. Het werd ons echter al snel duidelijk dat duurzaamheid maar een minimale rol speelt in het huidig technisch onderwijs. Wat betekent dat er veel potentiële kennis en inzet op het gebied van duurzaamheid verloren gaat. Een jaar geleden besloten we dat het tijd was om hier verandering in te gaan brengen. Dit vormde het begin van het project Green-mE. Ons doel was dat de bachelor Werktuigbouwkunde onderwijs bood waarin studenten worden opgeleid tot ingenieurs met hoogstaande technische kennis én kennis over het toepassen en ontwikkelen van duurzame technologieën. Dit hebben we gedaan door het in kaart brengen van de huidige situatie en de belangen van de studenten, de overheid, de hoogleraren en het bedrijfsleven om zo in kaart te brengen waar onze mogelijkheden liggen. We kwamen er al snel achter dat door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen, we snel grote stappen konden maken. Om de cultuur te veranderen organiseren we bovendien een open lezingenreeks op onze faculteit. Hiervoor hebben we onze krachten gebundeld met de studievereniging (Gezelschap Leeghwatetr), Studium Generale, het Universiteitsfonds en de TU Delft Green Office. Deze zal binnenkort plaatsvinden.

Doel

Binnen een jaar tijd zijn we gegroeid tot een team van 6 man en hebben we ons ontwikkeld tot specialisten op het gebied van duurzaam technisch onderwijs met een breed netwerk. We zijn in gesprek met alle docenten van de bachelor over de rol van duurzaamheid in hun vakgebied en de integratie hiervan in het curriculum. Hieruit zijn bij ieder vak veel voorstellen gekomen die de komende jaren doorgevoerd gaan worden. Dit gaan we presenteren aan de beleidsmakers en de decaan van de opleiding, die door de structurele aanpak van Green-mE open stonden voor over onze input. Bij vrijwel alle (project)vakken, de bachelor eindprojecten en enkele afstudeerrichtingen zal een stuk meer nadruk komen te liggen op duurzame onderwerpen. Daarnaast zijn we benaderd om mee te helpen bij het opzetten van een keuzevak gericht op duurzaamheid. Het mooie resultaat van ons project is dat, doordat het onderwijs meer gericht zal zijn op duurzame ontwikkelingen, de jaarlijkse 1000 nieuwe studenten hier direct mee in aanraking zullen komen en dit mee zullen nemen in hun latere werkend leven. Door middel van de duurzame jongeren 100 proberen we anderen te inspireren over de rol van onderwijs voor de toekomst.

Actief bij

Project Green-mE

Rol binnen initiatief

Samen hebben we het project Green-mE opgezet. Wij waren beide verantwoordelijk voor het leggen van de contacten en het opzetten van de structuur van het project. Later heeft Matthijs zich meer gefocust op het werven van contacten uit het bedrijfsleven en de universiteit. Bram heeft de rol van voorzitter op zich genomen.

Vanuit welke rol

Student