Marieke van Zoggel

Marieke

Marieke van Zoggel is 25 jaar oud en MVO-manager

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

In 2013 ben ik gestart bij Jumbo als stagiaire vanuit de opleiding Voeding & Diëtetiek/ Food & Business, destijds de eerste diëtist afgestudeerd bij een retailer maar hoe gaaf om op de plek waar de voedingskeuzes gemaakt worden de consument te helpen om goede keuze te maken: beter voorkomen ipv genezen was mijn insteek.
Na mijn stage heb ik de kans gekregen om aan het werk te gaan bij Jumbo, een Brabants familiebedrijf maar wat enorm gegroeid is de laatste jaren.
Begonnen als ondersteuning op het thema gezondheid (onderdeel MVO-beleid)- naar verantwoordelijk op gezondheid (2015) naar op dit moment junior MVO-manager (2017). Een gave stap omdat het niet alleen gaat om gezond voor jezelf maar ook voor de wereld. En juist daaraan wil ik mijn bijdrage leveren: de cultuuromslag (binnen Jumbo) die nodig is om te laten zien dat commercieel rendement én een positieve maatschappelijke bijdrage hand in hand gaan. Om hiervoor extra handvatten te krijgen volg ik nu naast mijn werk het post-master CSR programma aan de Erasmus Universiteit. In mijn paper onderzoek ik hoe we meer Jumbo-collega's actiever bij kunnen laten dragen aan onze duurzaamheidsstrategie.

Mijn activiteiten zijn zowel inhoudelijk op het thema gezondheid (gezondheidsbeleid jumbo huismerk, activaties voor klant/medewerkers op gezondheid, gezonde kidsmarketing) als meer op het MVO-proces niveau; bijdrage aan herijking strategie + verantwoordelijk voor het niet-financiële gedeelte van het jaarverslag.

Doel

- Samen met het MVO-team hebben we gezorgd voor de verankering van het MVO-beleid in de business strategie en dat het maatschappelijk verslag is geïntegreerd in het corporate verslag
- Op het thema gezondheid diverse losse initiatieven, hierbij een paar recente voorbeelden: Koningsontbijt aan 1,2 miljoenbasisschoolkinderen in lijn met richtlijnen schijf van 5, groente- en fruit opdrachtkaarten in alle Jumbo winkels, uitfasering ongezonde cartoons op kidsproducten, diverse productgroepen gezonder gemaakt en nieuwe gezonde producten geïntroduceerd via het Jumbo Innovatie Lab.
- En waar ik het meest trots op ben: structureel inbedden van de stem van kinderen [de toekomst:)] bij onze directie. Hiervoor hebben we samen met onze Raad van Kinderen een toekomststoel ontwikkeld van gerecyclede materialen uit Veghel. Deze stoel wordt nu neergezet bij belangrijke vergaderingen. Aan de stoel hangen zeven kaartjes met gewetensvragen (door de kids geformuleerd) voor de toekomst van Jumbo waar we altijd rekening mee moeten houden (bv hebben we goed nagedacht over de gevolgen voor het milieu en of de medewerkers in de toekomst ook nog blij zijn''). Een prachtig ''jumbo-vehicle'' voor MVO.

Actief bij

Jumbo Supermarkten

Rol binnen initiatief

Je bijdrage is erop gericht om maatschappelijk verantwoord ondernemen te borgen in de organisatie. Je werkt nooit alleen maar samen met collega's en geeft bv. advies, aandacht, inspiratie of geeft kaders mee. Met mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme hoop ik mensen in beweging te krijgen - een goede stap vooruit (zowel voor Jumbo als voor de maatschappij).

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.jumborapportage.com/