Margreeth Pape

margreeth

Margreeth Pape is 29 jaar oud en Initiatiefnemer en projectleider

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

Margreeth is bij Thuiswinkel.org verantwoordelijk voor duurzaamheid. Thuiswinkel.org is de belangenorganisatie voor de Nederlandse retail. Grote webwinkels als Bol.com, Wehkamp en Coolblue zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org. Margreeth houdt zich bezig met de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, adviseert webwinkels over hoe ze het beste duurzaamheid kunnen integreren en zet projecten in de markt die de hele sector helpen om duurzaamheid onderdeel te maken van de bedrijfsvoering. Daarnaast doet ze lobby bij de Nederlandse overheid, waarbij ze de bemiddelende rol tussen de overheid en het bedrijfslevering voert.

Doel

In de afgelopen 2 jaar is het Margreeth gelukt om een rekenmethodiek om de CO2 impact van de ecommerce logistiek inzichtelijk en voor webwinkels toepasbaar te maken, die begin dit jaar op de webwinkel vakdagen is gelanceerd. Alle grote vervoerders hebben data aangeleverd over hun pakketnetwerk (wat an sich al een unicum is!), maar ook marktpartijen als COnnekt, TNO en de grote webwinkels zijn hier actief bij betrokken en er is een beeldmerk voor consumenten ontwikkeld.
Het was een enorme uitdaging om alle kikkers in de kruiwagen te houden en te dealen alle verschillende belangen. Door webwinkels inzicht te geven in de CO2 impact van hun eigen logistieke operatie, zal de druk op logistieke dienstverleners toenemen om te investeren in duurzame logistieke oplossingen. Margreeth heeft met de hele ecommerce sector een doel vastgesteld dat ze gezamenlijk nog maar 50% van de huidige CO2 uitstoot willen uitstoten in 2025.
Op dit moment werkt Margreeth samen met een aantal webwinkels aan een pilot waarbij de API wordt getest die het mogelijk gaat maken om de rekenmethodiek te koppelen aan de IT systemen. De ambitie is om in 2019 de methodiek over de hele sector uit te rollen.

Actief bij

Thuiswinkel.org

Rol binnen initiatief

Margreeth heeft het project geïnitieerd, samen met Connekt. Tijdens het hele proces heeft ze gefungeerd als projectleider, de trekker van dit project. Ze heeft alle partijen warm kunnen krijgen om hieraan mee te doen, enthousiast te maken en te houden, ondanks alle verschillende belangen. Ze was de spil tussen de verschillende belangen en het feit dat concurrenten naast elkaar aan tafel zaten. Daarnaast heeft ze inhoudelijk bijgedragen.

Er is speciaal voor consumenten een website gelanceerd om consument bewust te maken van de milieu impact. Deze website is: bewustbezorgd.thuiswinkel.org. Overigens is deze website een sterk versimpelde versie van de achterliggend rekenmethodiek, aangezien de website voor consumenten bedoeld is.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/belangenbehartiging/duurzaamheid/bewust-bezorgd