Maarten Hupkes

Maarten Hupkes

Maarten Hupkes is 26 jaar oud en Festival- en eventmanager

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

Maartens grootste missie is om nieuwe doelgroepen op een positieve manier kennis te laten maken met duurzaamheidsuitdagingen en -oplossingen. Hoewel de urgentie van het verduurzamen van onze levenswijze met de dag toeneemt, voelt nog lang niet iedereen zich aangesproken om een bijdrage te leveren aan dit vraagstuk. Logisch ook, want als je niet in aanraking komt met mogelijke oplossingen, is de stap om groener te denken en doen wel erg groot. De projecten van Maarten brengen hier verandering in door duurzaamheidsuitdagingen en oplossingen op een vernieuwende manier te presenteren aan een jonge diverse doelgroep door duurzaamheid vooral een positief en leuk onderwerp te maken!

GROW Festival
GROW Festival slaat de brug tussen een hiphop & elektronische line-up en een mindblowing inhoudelijk groen programma. In dit inhoudelijk programma, een soort NEMO voor volwassenen, maken bezoekers kennis met de nieuwste bizarre, eigenwijze en innovatieve groene ideeën. Zo kun je blazen op een algenwaterpijp, bubbelen op een biomeiller, of plantaardige parfum maken van dennentakken. GROW vindt plaats op een onbewoond eiland in Almeerse wateren. De komende jaren mogen de Urban Greeners (waar GROW onderdeel van is), dit eiland ontwikkelen als broedplaats voor duurzame stedelijke innovatie. De ingrepen die wij op ons eiland doen op het gebied van energie, water, afval en sanitatie zijn dus van blijvende meerwaarde. In 2022 is dit eiland onderdeel van een wereldexpositie: de Floriade Almere 2022: de groenst denkbare stadswijk ter wereld, waarin we antwoord geven op hoe wij wereldsteden groen & gezond houden.

Blue Mirror
De komende jaren blijft het niet bij Almere. In samenwerking met dé escaperoom-specialist van Nederland: Sherlocked ontwikkelt Maarten een rondreizende escape-room die (internationale) festivals afgaat om bezoekers op een uitdagende manier kennis te laten maken met een dreigend probleem: de stijgende zeespiegel. Deelnemers kunnen het zeewaterniveau naar een veilig niveau krijgen als zij de juiste duurzame keuzes maken in de experience.

Doel

De eerste editie van GROW Festival (2016) was een succes met 1500 bezoekers.
In 2017 verwacht GROW Festival 3000 bezoekers, daarnaast programmeren wij tevens een dag op de Betonning op Oerol (9 juni, 2000 bezoekers).

De Blue Mirror is nu in ontwikkeling maar verwacht in de periode 2018 - 2022 meer dan dertig grootschalige internationale festivals af te gaan om zodoende meer dan 200.000 jongeren te bereiken.

Actief bij

GROW Festival, Blue Mirror, Urban Greeners, Floriade

Rol binnen initiatief

GROW Festival is een initiatief van Maarten, hij heeft de dagelijkse leiding over de uivoering ervan.
Blue Mirror ontwikkelt Maarten in samenwerking met Sherlocked.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.growfestival.nl