laurens van Dort

Laurens-van-Dort

Laurens van Dort is 28 jaar oud en Oprichter en initiatiefnemer van het duurzame verfmerk fairf.

Thema

Design technologie en innovatie

Initiatief

Fairf is een jong verf merk dat een positieve, kleurrijke en duurzame samenleving voor ogen staat. Het bedrijf is ontstaan vanuit een sociale ondernemersdroom. In combinatie met een duurzaam productontwerp en verdienmodel onderscheidt fairf zich binnen deze markt.

Het bedrijf steunt op drie pijlers;
• Verduurzamen van de wereld.
• Innovatie op het gebied van service.
• Een cultuur van grote sociale betrokkenheid.

Het idee ‘fairf’ is ontstaan vanuit een droom van een aantal studenten om zich daadwerkelijk in te zetten voor meer kleur in de sloppenwijken van Brazilië. Door middel van een crowdfunding campagne werd een start gemaakt met het opzetten van een duurzaam verfproject, midden in de oudste favela van Rio de Janeiro. Na de succesvolle start in Brazilië is het team op zoek gegaan naar financiële mogelijkheden voor soortgelijke projecten. Inmiddels is het project uitgebreid met milieu voorlichting en jeugd educatie. Deze zoektocht heeft geleid tot het ontstaan van een nieuw duurzaam merk op de Nederlandse verfmarkt, genaamd fairf. Een jong verfmerk dat zich inzet om met een online verdienmodel de verfmarkt te verduurzamen en tevens zelf financiële mogelijkheden te creëren voor meer sociale projecten.

Doel

Maar wat betekent duurzaamheid voor ons? Duurzaamheid betekent dat we verantwoordelijkheid nemen voor de gehele keten. Van zowel de productie, levering en toepassing van het product. Duurzame verf van fairf wordt in Nederland geproduceerd in een fabriek die draait op zelf opgewekte energie van zonnepanelen. De binder, het belangrijkste ingrediënt van de verf, wordt gemaakt van gerecycled sloophout. De bezorging van fairf gebeurd in de grote steden in Nederland op de fiets.

Over kleur gesproken.
We geloven dat mensen kleur moeten ervaren. Vandaar dat onze verf stalen met onze eigen duurzame verf zijn geschilderd. De online en offlinewereld verbinden wij door in heel Nederland fairfspots te creëren. Fairfspots zijn inspirerende openbaren locaties waar een kleur uit de fairf collectie bekeken en aangeraakt kan worden. Naast het ervaren van een kleur zijn fairfspots in het leven geroepen om duurzame, innovatieve concepten met elkaar te verbinden door kleurrijke routes door de grote steden in Nederland te visualiseren.

Actief bij

fairf b.v.

Rol binnen initiatief

Binnen 1.5 jaar is het gelukt om fairf met succes in de Nederlandse markt te zetten. Het afgelopen jaar is het productportfolio sterk uitgebreid. Inmiddels zijn er 10 fairfspots opgezet en worden de producten van fairf verkocht bij alle Hutspot filialen. Ook kreeg fairf veel aandacht in de media zoals het NRC, AD en Volkrant Magazine.

De afgelopen maanden hebben we naast fairf, gefocust op het succesvol opzetten van het verfmerk Mommy Paint. Een verfmerk wat zich focust op het duurzaam en verantwoord schilderen van onder meer baby-en kinderkamers.

Naast het runnen van beide merken ben ik tevens coach van het Greenhouse programma van Climate KIC. Hier zet ik mijn kennis en kunde in om duurzame start-ups met theoretische kennis in combinatie met learnings uit de praktijk te begeleiden.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.fairf.nl