Hélène Smits

Screen-Shot-2018-04-18-at-12.05.55

Hélène Smits is 32 jaar oud en Founder

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Hélène Smits is al bijna 7 jaar lang de drijvende kracht achter diverse 'Circular Fashion & Textiles' strategieën wereldwijd. Ze katalyseert en inspireert grote merken op management level, om de transitie te maken naar circulaire business modellen & productieketens. Ze is aanjager van diverse communities, startups en bewegingen waarbij de verduurzaming van systemen en business modellen in de mode- en textiel-industrie centraal staan. Dit deed ze eerst vanuit haar rol bij het bedrijf Circle Economy, waar ze het Circle Textiles Program heeft opgericht, maar heeft sinds 2 jaar haar eigen consulting genaamd Stating The Obvious waarmee ze uiteenlopende projecten doet voor verschillende klanten wereldwijd. Hélène heeft zich in de afgelopen 7 jaar ontwikkeld tot een echte expert op het gebied van circulaire mode en textiel en met haar kennis van het systeem, de productieprocessen, materialen, design en business modellen, helpt ze dagelijks partijen om duurzame keuzes te maken. Hélène maakt altijd de vertaalslag naar de praktijk en right zich het liefst op concrete pilot projecten waar het testen van nieuwe circulaire technologieën, materialen en modellen centraal staan. Zelf vindt ze het totaal niet 'sexy' wat ze doet en blijft ze het liefst achter de schermen actief als aanjager van een circulaire textiel industrie wereldwijd.

Doel

Aanjagen van de transformatie naar een circulaire mode- en textiel industrie.
Enkele projecten van Stating the Obvious:
• Masterontwikkeling AMFI rondom waarde gedreven circulair ondernemerschap.
• Projectleider werkgroep‘ post consumer recycled denim’ binnen de Alliance for Responsible Denim.
• Recover business development: implementeren duurzaam, gerecycled katoen in productieketens van o.a. ASOS, Selected, H&M, Weekday, Fjall Raven, Marks & Spencer, G-STAR, Tommy Hilfiger, Mud Jeans
• Aanjager Fibersort project bij Circle Economy: commercialiseren van nieuwe technologie voor sorteren textiel
• Ontwikkeling Circle Fashion Tool bij Circle Economy: online tool en framework om circulaire business modellen te versnellen (met AUPING, VF corporation, ORTA)
• Circular Denim G-STAR: Analyse impact en business case van ‘Denim to Denim’recycling.
• Impact analyse nieuw materiaal Polylana voor een grote fabrikant van mode accessoires.
• Haalbaarheidsanalyse nieuwe chemische recycling technologieën (i.s.m. Fashion for Good, Circle Economy, C2C)
• Aanjager en MC van Beyond Green, het jaarlijkse signature event van Circle Economy en AMFI.
• Analyse circulaire materialen / modellen / technologieën voor nieuw Amerikaans sokkenmerk
• Aanjagen en ontwikkelen van een circulaire strategie voor Textile Exchange
• Verschillende workshops en keynotes op events: Denim Premier Vision, Textile Exchange conference, NRC live, Sustainable Textile School, SITRA, Tedx Amsterdam

Actief bij

Stating The Obvious – Circular Fashion Strategies

Rol binnen initiatief

Hélène bouwt voort op meer dan 7 jaar ervaring in Circulaire Economie en duurzame innovatie. In 2014 richtte ze het Circle Textiles-programma op bij Circle Economy, waarbij ze zich exclusief toelegde op het introduceren van circulaire economieprincipes in de textielindustrie. 2 jaar geleden richtte zij Stating the Obvious op, een onafhankelijk consulting agency op dit gebied, dat werkt aan innovatieve projecten in samenwerkingsnetwerken van merken, leveranciers en andere belangrijke stakeholders.

Vanuit welke rol

Ondernemer

Website

https://www.facebook.com/Stating-the-Obvious-551070708408153/