portret-tom3

Heft in eigen hand: van frustratie naar circulaire hoofdtelefoons

Deze maand hebben we kersverse DJ100’er Tom Leenders (30) gevraagd om ons te inspireren met de keuzes die hij maakte in ondernemen met een duurzame missie. Nadat de zoveelste dure koptelefoon kapot ging, besloot hij dat het anders moest. Tom vertelt hoe hij dit heeft aangepakt en over obstakels die hij tegen kwam met Gerrard Street.

 

Met Gerrard Street biedt Tom high-end koptelefoons aan voor een vast maandbedrag. Als consument koop je ze niet, maar gebruik je ze. Je krijgt daarvoor unlimited reparaties en modelupdates, en de oude modules worden door Tom en zijn compagnon Dorus Galama ingezameld om te hergebruiken. “De reparatiekosten komen bij ons te liggen, dus wij hebben er profijt van als we betere producten ontwikkelen die minder snel kapot gaan.”

 

Zelf handen uit de mouwen

“Uit pure frustratie zijn we Gerrard Street begonnen.” vertelt Tom: “Als echte muziekliefhebber verslond ik koptelefoons en kocht ik vervolgens een nieuw exemplaar voor hetzelfde flinke bedrag.” Het moest en zou anders kunnen, besloten Tom en zijn compagnon net na het afronden van hun studie industrieel ontwerpen. “Ik wilde een duurzamere oplossing om muziek te luisteren en kan dan wachten op andere mensen of organisaties, maar ik besloot om zelf de handen uit de mouwen te steken om verandering teweeg te brengen.”

 

Tom en Dorus begonnen hun avontuur door hun vernieuwende plannen voor circulaire hoofdtelefoons te pitchen bij een aantal grote elektronicaconcerns. De concerns zagen niet genoeg in de ideeën, maar boden hen wel een baan aan die Tom vervolgens afsloeg. “Al snel merkten we dat deze bedrijven veel te log zijn. Ik zie het niet zitten om zo’n project op te pakken met 40 mensen her en der in de organisatie. Zoiets moet je met een klein team doen om snel te kunnen schakelen en innoveren. Tom en zijn compagnon kozen ervoor een eigen bedrijf te starten, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. “Om grote beslissingen te maken, rekenen we altijd het risico uit in een concreet bedrag wat we riskeren. Maar de persoonlijke drive om dit bedrijf van de grond te krijgen overheerst in onze keuzes. Dat zit in ons!”

 

Mensen helpen graag

Nadat de eerste ideeën voor de vernieuwde koptelefoons op papier stonden, schakelden Tom en zijn compagnon hulp in uit hun omgeving. “We zijn in ons netwerk gaan graven om te kijken wie ons kon helpen. Enerzijds met funding en product ontwikkeling, maar ook coaching”. Daarnaast volgden de jongens een startup acceloratorprogamma bij Climate-KIC waar ze in contact kwamen met andere startups, maar ook extra begeleiding kregen van ervaren coaches. Waardevolle keuzes volgens Tom, omdat deze mensen op basis van hun (ondernemers)ervaring makkelijker knopen kunnen doorhakken. Hij vervolgt enthousiast: “Als je duurzaam onderneemt is die hulp ook veel toegankelijker. Natuurlijk zijn wij een commercieel bedrijf, maar onze missie is heel anders dan smerig veel geld verdienen. Daarom willen mensen ons ook graag helpen.”

 

Naast de ervaring van coaches, haalt Tom inspiratie uit andere initiatieven en bedrijven. “Naar  Swapfiets kijken we bijvoorbeeld veel, omdat zij succesvol zijn om een lease-concept in de markt te zetten. Maar ook een sterk merk als Nike is waardevol om van te leren.”

 

Concurreren met reguliere bedrijven

Inmiddels maakt Gerrard Street zich op voor een flinke groei van hun klantenbestand. “De consument denkt nog steeds dat een product veel duurder is of van mindere kwaliteit is als het een label duurzaam heeft, terwijl juist met het leasemodel kwaliteit wordt toegevoegd. Ondanks dat lopen we er alsnog tegenaan.” vertelt Tom. “We moeten dus op het gebied van design en kwaliteit concurreren met reguliere producten. Daar ligt onze focus op, niet op het duurzame! Daarom kiezen we ervoor Gerrard Street als een jong en tof merk neer te zetten!”

 

Elke maand zetten wij een ondernemende DJ100’er in de spotlight om jou te laten zien welke mogelijkheden er zijn om aan de slag te gaan. Laat je volgende maand inspireren door DJ100’er Lisanne Addink-Dölle die vertelt over haar bedrijf VerdaaidGoed en waarom je het beste zo snel mogelijk kunt beginnen met ondernemen.