Hasmik Matevosyan

11068290_998752006820428_8345224206506058326_n

Hasmik Matevosyan is 29 jaar oud en Founder

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

5,5 Jaar geleden ben ik een onderzoek gestart naar hoe de mode-industrie een positieve bijdrage kan leveren. Op basis van het onderzoek heb ik een design systeem en een business model ontwikkeld voor modemerken. Ik richtte me met mijn onderzoek niet alleen op productie, maar ook op design, verkoop en gebruik van kleding. Ons alleen richten op het verduurzamen van de productie is niet genoeg omdat het nog steeds zou inhouden dat we 30% duurzame en ethische overproductie zouden overhouden. 30% Van de geproduceerde kleding wordt namelijk nooit verkocht. Nog eens 30% wordt alleen verkocht met grote kortingen. De meeste kleren die de winkels als aankopen verlaten, verliezen hun kwaliteit na een aantal wasbeurten. Miljoenen fabrikanten worden gedwongen om in onmenselijke en gevaarlijke omstandigheden te werken, terwijl het milieu met recordsnelheid uitgeput en vervuild raakt. In 2014 publiceerde ik mijn boek 'Paradigm Shift in Fashion' en mocht ik mijn visie delen via Tedx Maastricht. In 2015 heb ik een video-cursus genaamd 'Good Fashion Mastery' ontwikkeld waarbij ik een open source samenwerking ben aangegaan met merken in Europa, VS en Arab Emirates. De merken die een samenwerking met mij aangaan ontvangen de video-cursus gratis. In ruil blijf ik mijn systeem verder verfijnen en verbeteren op basis van feedback en ervaring van deze merken. Daarnaast heb ik een online platform opgericht op Facebook en LinkedIn waar duurzame mode-professionals elkaar verder helpen met kennis.

Doel

Mijn doel is om de kwaliteit van het leven van mensen te verbeteren en bio-diversiteit te stimuleren via de mode-industrie. Er werken 75 miljoen mensen in de mode-industrie en een groot deel van de wereldbevolking heeft kleding nodig om te dragen, of het nou om functionele of decoratieve redenen gaat. Ik help modemerken om kleding te ontwerpen die waarde toevoegt aan het leven van de consumenten terwijl het eerlijk en milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Dankzij het business model dat ik ontwikkeld heb, kunnen merken op een eerlijke manier meer winst maken dan nu. Een deel van de extra winst kan geïnvesteerd worden in het verbeteren en verschonen van productie processen en een ander deel in betere lonen voor de productiemedewerkers en service naar de consumenten toe. Tot nu toe heb ik zelf een succesvolle case study gedaan (WearPatch) en het eerste merk begeleid volgens mijn systeem (Verhip, babykleding). Ook heb ik gelijkgestemde mode-professionals met elkaar in contact gebracht zodat de ideeën sneller en beter gerealiseerd worden.

Actief bij

Eigen bedrijf: Hasmik Matevosyan

Rol binnen initiatief

Ik heb een onderzoek van 5,5 jaar gedaan (tot nu toe, want dit is een doorgaand project), een boek geschreven, een video-cursus ontwikkeld en mode-professionals met elkaar verbonden. Er staan ook leuke projecten gepland voor dit jaar, maar ik mag nog niet verklappen wat.

Vanuit welke rol

Zelfstandig ondernemer (ZZP)

Website

http://hasmikmatevosyan.com/home/