X

Ben jij bezig met duurzame impact en jonger dan 33?

Dan zijn we op zoek naar jou! De DJ100 laat zien dat duurzaamheid mogelijk is en biedt unieke netwerk mogelijkheden!
 
opgeven & aanbevelen

Freke van Nimwegen

Freke-1

Freke van Nimwegen is 29 jaar oud en Co-founder

Thema

Sociale innovatie

Initiatief

Met drie collega's van Albert Heijn ben ik in 2014 Instock gestart: voedselverspilling op de kaart zetten! Wereldwijd wordt een derde van ons eten verspild: dit heeft een enorme impact op ons milieu. Elke dag halen wij bij supermarkten producten op die niet meer verkocht kunnen worden maar nog wel goed zijn. Onze koks improviseren hier dagelijks een ander ontbijt, lunch en diner van om aan onze gasten te serveren in ons restaurant op de Czaar Peterstraat in Amsterdam, in onze take away toko op de Ferdinand Bolstraat en met onze foodtruck.

We zijn ontzettend snel gegroeid en zijn van plan dit te blijven doen om zoveel mogelijk impact te maken. Dit jaar geven we samen met onze chef een kookboek uit om mensen thuis te laten zien hoe makkelijk het is om thuis te conserveren, we ontwikkelen bovendien een aantal producten gemaakt van 'food surplus' en we hopen in een nieuwe stad een restaurant te openen!

Instock is een sociale onderneming: we pakken een probleem aan door er een verdienmodel omheen te creëren. We gaan niet voor de winst (zijn een stichting) maar in de operatie willen we financieel op eigen benen kunnen staan. Het is een unieke samenwerking met AH, die ons als bestuurders van de stichting doorbetaald en ons finanieel steunt bij investeringen maar ons wel volledig loslaten in de uitvoering. Op onze beurt helpen wij AH weer met het verwaarden van hun reststromen.

Doel

Het doel van Instock is om zowel zelf voedselverspilling in de voedselketen tegen te gaan als om mensen bewuster te laten worden van hun eigen impact. In 2014 en 2015 hebben we meer dan 90.000 kilo met eten van de afvalbak gered. Mensen bewust maken doen we natuurlijk vooral in ons restaurant, toko en foodtruck, waar we mensen letterlijk laten zien wat voor heerlijk eten het is dat normaal ons bord niet haalt. Bovendien nemen we mensen online (in blogs en via social media) mee in onze missie. We hopen door Instock Cooking (ons kookboek dat in april uitkomt) nóg meer mensen enthousiast te maken voor 'Instock Cooking', oftewel: creatief koken met wat er op voorraad is.

Actief bij

Instock

Rol binnen initiatief

Ik heb Instock opgestart met 3 collega's. Ik richt me op de Instock 'community': hoe gaan we mensen meenemen in onze missie en bewuster maken van voedselverspilling. Dit is dus de marketing en communicatie en ook HR, want we willen natuurlijk dat ons personeel de grootste ambassadeurs zijn. Behalve de focus op het community gedeelte, doe je in een start-up als Instock veel samen, want in een klein team moet je snel schakelen en flexibel zijn. Zo reden we in 2014 's ochtends zelf rond in onze food rescue kar om het eten op te halen en runden we het restaurant. Inmiddels hebben we een geweldig team aangenomen die dit doet, en focussen Selma, Bart en ik ons op uitbreiden en nog meer impact maken.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.instock.nl